Puig de Sant Miquel i Castell de Sant Pere d’Ardesa
Rubió

Anoia
    Puig de Sant Miquel. Sud de Rubió
    BV-1037 agafar el camí de Torredenuça, passat Cal Cisco dels Plans el tercer a l’esquerra

Jaciment arqueològic
    Medieval
    X-XII
    Dolent
    Enderrocat
    BCIN
    National Monument Record
    Monument històric / 1331-MH / R-I-51-5621 / Decret / 22/04/1949 / BOE / 05/05/1949
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CCAA 12162 / IPAC 1331
    Científic/Cultural
    08184A006000110000ZQ
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

Damunt el Puig de Sant Miquel s’hi localitzen en superfície restes muraries realitzades amb pedra i argamassa malgrat que degut el grau d’acumulació de les pedres per l’entorn no es possible determinar-ne la planta. A pocs metres del puig s’hi localitzen les restes de dues parets fent angle realitzades amb pedra amb filades regulars rejuntada amb argamassa amb una alçada aproximada d’1,5 m. No es localitza material ceràmic a l’entorn.

La fitxa s'ha omplert amb dades de la fitxa 014. BAP de l'esborrany del Pla Especial Urbanístic de Protecció del Patrimoni i del Catàleg de Béns Arquitectònics, Històrics i Ambientals de Rubió, coordinat per Imma Vilamala i gestionat pel Servei del Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona.

En relació al castell termenat de Sant Pere d’Ardesa hi ha poques noticies documentals. L’any 989 es esmenat en un document del comte Borrell II el qual ven a Saula un alou situat al comtat de Manresa, que afronatava al nord amb la fortalesa d’Ardesa. Al segle XII apareix novament documentat quan n’era el senyor Bertran de Rubió.

AAVV. (1981): Catalunya Romànica. El Penedès – L’Anoia. Vol. XIX. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana.

CATALÀ, P. (1990): Els Castells Catalans. Vol V. Rafael Dalmau Editor. Barcelona.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arqueològic del terme municipal de Rubió. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Rubió. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

VILAMALA, I (Coord): Esborrany del Pla Especial Urbanístic de Protecció del Patrimoni i Catàleg de béns arquitectònics, històrics i ambientals de Rubió (Anoia). Volum I/III. SPAL, octubre de 2017. Diputació de Barcelona – Àrea de Territori i Sostenibilitat.