Projector de cinema del Cafè-Teatre Orient
Prats de Lluçanès

Osona
    Avinguda Pau Casals, 38. Nucli urbà. Prats de Lluçanès
    Al pis superior del Cafè-Teatre, a l'antiga cabina de projecció del cinema.

419777
    Patrimoni moble
    Objecte
    Segle XX
    Any
    ca. 1965
    BPU
    L'edifici on es troba (el Cafè-teatre Orient) està inclòs al catàleg de béns del Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tipus de protecció: Tipològica.
    Restringit
    Ajuntament de Prats de Lluçanès. Passeig del Lluçanès, s/n "cal Bach". 08513. Prats de Lluçanès
    Marta Bertran Armadans - OPC Diputació de Barcelona

A la cabina de projecció del Cafè-Teatre Orient s'han conservat diversos elements i aparells que eren utilitzats per al bon funcionament de la projecció de pel·lícules. L’element central de la cabina és el projector de cinema, un dispositiu optomecànic de la popular marca OSSA, model 60A.

Aquest projector està format pel peu de suport de la maquinària que sustenta diversos elements necessaris per portar a terme la projecció: el motor, la font de llum i l'objectiu, les dues bobines que contenien la cinta, el sistema de ventilació i l'obturador. Aquesta màquina projectava un raig de llum sobre els fotogrames (de manera regular, en intervals de centèsimes de segon). Una lent augmentava i invertia el raig de llum i projectava la imatge resultant a la pantalla.

Aquest projector de cinema es conserva actualment a l'antiga cabina de projecció de cinema del Cafè-Teatre Orient.

El Cafè-Teatre Orient va començar a funcionar l’any 1907 i fou un dels teatres de Prats, juntament amb Cal Raurell o el teatre Mundial.

A partir dels anys 30 es va condicionar el Cafè-Teatre Orient per fer-hi projeccions cinematogràfiques de manera regular. Durant la Guerra Civil s’hi van projectar documentals realitzats pel Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya. S’han recollit testimonis que recorden que durant el conflicte es van seguir fent sessions de cinema els diumenges i els dijous. També fou habitual organitzar-hi actes benèfics per als soldats que es trobaven al front (entre els quals, sessions de cinema).

Als anys 90 del segle XX l'Orient es va tancar per problemes d'humitat. Actualment l'edifici és de propietat municipal i hi està prevista una adequació i restauració de l'espai.

S’ha conservat la cabina de projecció amb els diversos elements, tal i com va quedar després d’entrar en desús. Cal destacar-ne el projector de cinema, de la marca Ossa. Aquesta marca (OSSA: Orpheo Sincronic Sociedad Anónima) va ser fundada per la família Giró i es va mantenir en actiu entre els anys 1928 i 1982. Ossa van ser uns industrials molt destacats del període de postguerra, fabricaven projectors cinematogràfics, motocicletes i aparells com tocadiscos, altaveus o màquines de cosir, entre d'altres. Pel que fa als projectors, Ossa va ser la primera marca a fabricar-ne de 35mm a l’estat espanyol. Els seus dissenys van adquirir gran popularitat i es van convertir en uns dels projectors més emprats a les sales de cinema.

GORCHS, A. i REIXACH, R., Guerra i repressió al Lluçanès, vol. I, Ajuntament de Prats de Lluçanès: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2019, p. 311-312.

SANZ, C., "Marín i Orpheo Sincrònic S.A. (OSSA) Dues empreses fabricants de projectors de cinema, de les més importants de l’Estat espanyol, van néixer al Guinardó", Revista El Pou, núm. 6, desembre 2016, p. 8-9. En línia: https://www.raco.cat/index.php/ELPOU/article/download/376011/469303/ [consulta: 29 de desembre de 2021].

VILA, LL. Prats de Lluçanès, Una llambregada, Prats de Lluçanès: Cal Siller, 2020, p. 43.

Wikipedia: "Ossa (empresa)". En línia: https://ca.wikipedia.org/wiki/Ossa_(empresa) [consulta: 29 de desembre de 2021].