Antic rellotge del campanar de l'església parroquial de Sant Vicenç
Prats de Lluçanès

Osona
    Passeig del Lluçanès s/n . Nucli urbà. Prats de Lluçanès
    El rellotge actualment s'ubica a l'entrada de l'Ajuntament (Cal Bach)

419731
    Patrimoni moble
    Objecte
    Segle XX
    Any
    Dècada de 1960
    Manufacturas Blasco de Relojes Públicos
    Ha estat restaurat recentment per en Màrius Tulleuda (2019 - 2020).
    Marta Bertran Armadans - OPC Diputació de Barcelona

A l'entrada de Can Bach (actual ajuntament) s'hi exposa l'antiga maquinària de l'antic rellotge del campanar de l'església parroquial de Sant Vicenç.

S'hi observa un suport de fusta que sustenta l'estructura metàl·lica on s'integra el sistema mecànic del rellotge del campanar.

El mecanisme del rellotge està format per un complex sistema de pinyons, eixos, cordes metàl·liques, un pèndol de fusta i un pes de pedra que en permetien el correcte funcionament.

A la part frontal de l'estructura metàl·lica hi ha l'esfera del rellotge on és visible la inscripció "Manufacturas Blasco - Roquetas".

Tant el suport de fusta com l'estructura metàl·lica estan pintats de color verd-blavós amb elements decoratius daurats. Com a elements decoratius cal destacar, a la part frontal i posterior, una forma estilitzada que conté la lletra B (que fa referència a Manufacturas Blasco). Als laterals, s'hi observa també la lletra B i estilitzacions vegetals.

Segons en Màrius Tulleuda, al rellotge s'hi va instal·lar un motoret elèctric per evitar avaries i facilitar-ne el funcionament (Tulleuda, 2020).

S’ha conservat un full amb les “Indicaciones y cuidados que requieren todos los relojes de esta casa”, un document amb les instruccions per al correcte manteniment del rellotge, on hi ha la data 196... Malgrat que no s’especifica l’any de forma concreta, sí que ens permet situar que aquest rellotge degué ser comprat a la dècada de 1960. Aquest document es troba exposat, juntament amb el rellotge, a l'entrada de Cal Bach.

El rellotge del campanar de l'església parroquial de Sant Vicenç de Prats va ser realitzat per "Manufacturas Blasco de Relojes Públicos", una empresa de fabricació i manteniment de rellotges públics ubicada a Roquetes (Baix Ebre). L'empresa va ser creada l'any 1921 per en Josep Blasco i per en Manuel Liza. Els seus rellotges s'inspiraven en els de fabricació francesa. Manufacturas Blasco va una de les empreses principals de rellotges públics de l'estat espanyol des de la dècada de 1920 fins que l'empresa va tancar les portes als anys 90 (Aliaga, 2015).

El rellotge mecànic del campanar de l'església de Prats va ser substituït l'any 2008 per un rellotge electrònic. L'any 2019, durant les obres de restauració del campanar de l'església de Sant Vicenç es va poder recuperar l'antiga maquinària del rellotge. En Màrius Tulleuda, un gran aficionat als rellotges antics, ha estat l'autor de la restauració. Des de la Fira de Sant Jaume del juliol de l'any 2020, el rellotge es troba restaurat i exposat a l'entrada de Cal Bach (seu de l'Ajuntament de Prats de Lluçanès) (Tulleuda, 2020).

ALIAGA, S. "Riu, quina hora és?", Ker. Revista del Grup de Recerca de Cerdanya, núm. 8, juliol de 2015, p. 46-49. En línia: http://www.recercacerdanya.org/fitxers/ker/ker-8.pdf [consulta: 29 d desembre de 2021].

Campaners de la Catedral de València: "Blasco, manufacturas - Roquetes (Catalunya)". En línia: http://campaners.com/php/fonedor.php?numer=61 [consulta: 29 d desembre de 2021].

TULLEUDA, M. "El rellotge antic del campanar", La Rella, núm. 479, 2 d'abril de 2020, p. 23. En línia: https://issuu.com/larella/docs/larella-479 [consulta: 28 de desembre de 2021].

VILA, LL. Prats de Lluçanès, Una llambregada, Prats de Lluçanès: Cal Siller, 2020, p. 80-81.