Processó al santuari de la Mare de Déu de les Esposes

Simbòlic
    Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola
    María del Agua Cortés Elía. OPC

La nit del 14 al 15 d'agost, celebració de la nativitat de la Mare de Déu, es fa una processó al santuari de les Esposes, que surt del poble i transcorre per la carretera, formant dues fileres, una a cada banda. Els assistents porten fanalets que els il·luminen el camí fins arribar al santuari. Es fa missa a l'església un cop s'arriba i en sortir es fa un piscolabis a la plaça davant l'església.

L'església de la Mare de Déu de les Esposes es va construir el 1858, tal i com consta a la porta, tot i que alguns elements fan pensar en l'existència d'un edifici anterior. El santuari sembla que es va construir a partir d'una epidèmia de còlera morbo que va assolar el territori; els veïns van decidir aixecar un santuari a la Mare de Déu dels Dolors per demanar la seva protecció, aprofitant un lloc on ja hi havia una petita capelleta de pedró dedicada a la Mare de Déu. L'església també va patir durant la Guerra Civil, sembla que algunes imatges les van tirar pel precipici i altres les van cremar davant l'església. Es van destruir la imatge principal del cambril, la Mare de Déu dels Dolors, que era una imatge vestida, i els dos àngels custodis que hi havia a cada costat del cambril. El nom de Les Esposes s'ha interpretat com una derivació, ja que també s'havia conegut com Mare de Déu de les Espases, ja que la imatge que hi havia anterior a la Guerra Civil era la d'una marededéu dels Dolors, asseguda amb Jesús mort als braços i que portava un cor amb espases clavades, per això la gent li deia la marededéu de les Espases. L'evolució del nom va crear la tradició de les esposes. Aquest santuari ha sigut un important centre de devoció de tot el terme municipal i dels municipis de l'entorn.

DD.AA. (1998) Sant Julià de Cerdanyola. Municipi de sempre. Municipi recuperat. Ajuntament de Sant Julià de Cerdanyola.