Plataners de la carretera de Mataró
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    La Catalana - Carretera de Mataró
    Al costat de Can Serra i davant mateix benzinera.

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Modernisme
    Afectacions produïdes pel xancre i impactes de vehicles.
    BCIL (Acord de Ple del 23 de gener de 2003)
    Ornamental
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Els plàtans de l'espècie Platanus x hispànica o Platanus hybrida, estan situats en el tram de la Carretera de Mataró, seguint l'antic traçat del Camí Ral. Es tracta de 10 arbres que han perdut l'alineació natural de l'antic Camí Ral, i que han sobreviscut als diferents traçats urbanístics moderns. Es localitzen de la següent manera: cinc exemplars situats a la carretera de Mataró, davant de la ciutat esportiva del RCD Espanyol; dos exemplars en una parcel·la entre la carretera de Mataró, el carrer de la Mare de Déu de Montserrat i el carrer Guipúscoa, a tocar de la gasolinera REPSOL; un exemplar a l'interior del recinte del Museu d'història de la immigració de Catalunya (MhiC), concretament on hi ha els horts urbans de Can Serra. Passada la via del ferrocarril, encara es poden identificar dos grans exemplars coetanis amb els anteriors, ubicats a la carretera de Mataró, 14 i 26. Són arbres caducifolis, de port robust, de més de cent anys d'edat i fàcil de reconèixer-los per l'amplada de volta de canó, l'aspecte clapejat del tronc i la copa. A l'edat madura acostuma a presentar fissures, tan a nivell de la soca, del tronc, i en el creuament, de les branques principals. En alguns casos semblen haver patits fongs i xancre ja que presenten assecament de l'escorça. En alguns dels exemplars s'observen ferides importants provocats per impactes de maquinària, vehicles, etc. Les branques són esteses i les principals presenten un bon gruix. Les més tendres tenen un color més clar. Les fulles són caduques, grans i dividides en tres a cinc lòbuls dentats. Disposa d'un potent sistema d'arrels que necessita de sòls profunds per a desenvolupar-se correctament, però s'acaba adaptant a escocells i als enquitranats de la calçada i suporta bé la pol·lució atmosfèrica.

La importància d'aquests espècimens de plataner rau actualment en el seu simbolisme, ja que és testimoni d'un passat lligat a una via de comunicació importantíssima com és el Camí Ral. Aquesta via de pas va ser centre vital per al desenvolupament econòmic de la població que només tenia una dificultat en el seu pas pel municipi, el riu Besòs. Durant molts anys es va travessar a peu per les passeres tradicionals i fins i tot, l'any 1937 quan una besossada es va endur el pont el tramvia procedent de Barcelona s'aturava a la riba dreta i els passatgers, després de travessar per les passeres, reprenien el viatge amb un altre tramvia que els esperava a l'altre costat.

Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs. Catàleg de Béns Culturals d'Interès Local del municipi de Sant Adrià de Besòs. Volum I, pp. 84-88. Plàtans de la carretera de Mataró. De la via fèrria fins a la carretera N-II. Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. Fc 012. Setembre 2020. MÀRQUEZ i BERROCAL, Manuel (1996). Història Social de Sant Adrià de Besòs. Vol. III. La transformació del territori: La producció de l'espai urbà a Sant Adrià de Besòs (1910-1940). Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. PHILLIPS, Roger (1989). Los árboles. Editorial Blume, S.A. Barcelona. ROVIRA i COSTA, J. (1991). Arts i oficis desapareguts de Sant Adrià, dins revista Viure Sant Adrià. Revista municipal, núm. 19. SALA GRAU, Joan (2016). Arran del Camí Ral. De Barcelona a Arenys de Mar (1880-1920). Pàgs. 58-73. Edicions Viena.