Plaça Nova
Sant Sadurní d'Anoia
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Plaça de forma rectangular, diàfana i funcional. Està pavimentada i arbrada, i avui dia es troba envoltada de construccions de tipologia uniforme.
Presideix la plaça per la banda est, les Escoles Públiques. A la banda oposada les quatre cases que fan cantonada, contigües al carrer de Montserrat (cases Carbó, Tubella, Joan de l'Aigua i Milà), presenten totes balconada en angle, oberta a la plaça, produint un equilibri urbanístic destacat. Les façanes nord i sud guarden la proporció entre l’alçada i l'espai obert. Les construccions d'aquesta plaça es van aixecar entre mitjans del segle XIX i principis del segle XX.
Destaca el monument que ret homenatge a la vellesa, fet que li confereix un valor simbòlic a l’espai urbà de socialització.
Història
Un cop configurat el carrer Montserrat en la trama urbana, es va delimitar la plaça Nova, primer nom que va tenir aquest espai urbà. Els terrenys foren cedits pel que havia estat alcalde de la vila entre 1855 i 1863, Jaume Mir Molins (el Guineu). L’any 1915 la plaça va acollir l’acte del primer Homenatge a la Vellesa que La Caixa feu a tot el país. Aquest fet va comportar el canvi de nom de la plaça. També s’anomenà plaça Prat de la Riba els anys trenta del segle XX.
Els homenatges a la vellesa foren obra de Francesc Moragas, primer director de la Caixa. Ell va voler que els dilluns de Pasqua de Resurrecció es dediqués a honorar i enaltir les veïns en tot el territori de Catalunya i les Illes Balears. Aquesta plaça havia estat l'escenari de la mostra de bestiar porcí o oví per Fires i Festes, i a la dècada dels anys 50 era el lloc on s'ubicaven les atraccions firals.
L’any 1965, la festa es va tornar a celebrar a Sant Sadurní per commemorar els 50 anys de l’efemèride. Amb aquest motiu l’Ajuntament va dissenyar i construir un parc municipal a la plaça, amb zona verda i un llac. Es va posar també l’escultura del nen i el vell, de Jaume Ventura.
Bibliografia
CENTRE D'ESTUDIS SADURNINENCS (2013). Sant Sadurní d'Anoia : recull gràfic 1861-1975. Col·lecció L’Abans. Editorial Efadós. El Papiol.
ROSSELLÓ, Joan (1978). Fitxes del Patrimoni Arquitectònic a l'Arxiu Històric d'Urbanisme, Arquitectura i Disseny del COAC.


