Nucli urbà de Sant Boi de Lluçanès
Sant Boi de Lluçanès

Osona
    Sector central del terme municipal

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVII-XVIII
    L'estat de conservació de les cases és heterogeni: algunes s'han reformat i altres es conserven tal com van ser bastides.
    Normes Subsidiàries de Planejament. 1993
    Propietaris diversos
    Jordi Compte i Marta Homs

És un nucli gran en relació amb els que l'envolten, vertebrat a través de l'església parroquial, situada en un punt elevat fent-se visible des de molts punts del terme. La major part del nucli, l'entorn de l'església i el barri de les Cases Noves, ja existia entre els segles XVII i XVIII. El nucli ha anat creixent, i unint els carrers que quedaven separats i eixamplant-se pels extrems, sobretot en direcció a Pujols(sud-oest), al serrat de les Tres Creus (est) i al Vilar de Sant Boi (nord).
    Al voltant de l'església hi ha un entramat de petits carrers i places adaptats a l'orografia del terreny. A l'est de l'església i en un nivell inferior hi ha una casa que a la façana principal té un portal d'arc deprimit convex fet amb pedra bisellada i una finestra balconera també de pedra bisellada amb la data inscrita de 1789, i en la seva façana posterior una obertura amb la data de 178 -. Al sud de l'església baixa un petit carrer que limita amb la rectoria i que condueix fins la plaça Major, una petita plaça on diverses cases conserven obertures fetes amb pedra treballada i bisellada.
    Des de la plaça Major s'inicia el carrer Major (té fitxa individual) que condueix fins la plaça de la Verge dels Munts, una plaça petita i de forma irregular que comunica amb la plaça Nova i que conté diverses cases amb interès, com cal Sastre i cal Solà. També destaquen algunes obertures emmarcades amb pedra treballada i bisellada, entre les que destaquen un portal i una finestra de cal Bracer al número 18, la finestra amb decoració d'arc de cortina amb un relleu molt erosionat a l'interior i el portal emmarcat amb pedra bisellada i amb la inscripció "AVE MARIA SIN PECADO CONCEBIDA AÑY 1666". A la plaça de la Verge dels Munts i a l'extrem superior, al número 7 hi ha un portal emmarcat amb pedra bisellada amb l'anagrama IHS i la data de 1601 gravats a la llinda, i a la dreta, un portal també de pedra bisellada amb la inscripció "1689 ANTONI AMBLARS".
    De la plaça Verge dels Munts i en direcció a l'església hi ha el carrer Barendà, es conserven nombroses cases amb elements originals, destaca a la casa anomenada ca la Nita al número 6 un portal emmarcat amb pedra motllurada amb la inscripció "ANY 1706" i una creu intercalada, i un portal emmarcat amb pedra bisellada al número 1, amb la inscripció "1614 PERA CLARA IHS" junt amb una creu intercalada, a la llinda.
    Al sud del carrer Major hi ha els carrers Manresa i Vic (tenen fitxa individual) i al sud del carrer Manresa la plaça del Doctor Pont i l'avinguda de la font dels Plàtans. També amb algunes cases amb obertures emmarcades amb pedra bisellada i treballada, destaca un portal fet amb pedra bisellada amb la inscripció en part erosionada "- - - cisco casa- - 1724" junt amb una creu intercalada.
    A l'extrem nord del nucli urbà, al nord de la plaça Nova i en el barri de les Cases Noves, hi ha diversos carrers que conserven elements dels segles XVII i XVIII. Al passeig Lluçanès i al costat sud, als números 29 i 27 dos portals fets amb pedra bisellada, un amb la data de 16 - 4 a la llinda i l'altre amb decoració d'arc conopial i la data de 1693 inscrita amb una creu intercalada. En el número 23 hi ha una finestra emmarcada amb pedra bisellada i la inscripció "AVE MARIA" junt amb una creu intercalada a la llinda. A l'altre costat del carrer, hi ha una gran llinda actualment integrada en un mur, on es llegeix "AVE MARIA SIN PECADO CONSEBIDA. BARNAT RO---- 1690". Al carrer Sant Roc es conserven diverses cases amb obertures emmarcades amb pedra treballada o bisellada. Destaca un portal a la casa número 6 emmarcat amb pedra bisellada i amb la inscripció "Salvador Salles 1695" i una creu intercalada. Als números 11 i 12, hi ha dos portals emmarcats amb pedra bisellada, un amb la data de 1741 gravada a la llinda junt amb una creu intercalada i l'altra amb la data de 1745 a la llinda, també amb una creu. Al carrer Pare Gallifa es conserven diverses cases amb obertures fetes amb pedra treballada i bisellada.

El nucli urbà de Sant Boi de Lluçanès està situat enmig d'una vall delimitada al nord pels Munts, el puig Castellar i el Puig Cornador i al sud per una carena on sobresurt el serrat del Batlle, en un punt central del terme municipal i a pocs centenars de metres a l'est del límit amb el terme municipal de Sant Agustí de Lluçanès.