Monument dedicat als gegants Llorenç i Agnès

Any
    Teresa Capella i Hans Leicht
    Simbòlic
    Ajuntament de Matadepera (Plaça de l’Ajuntament, 1 – 08230 – Matadepera)
    Jordi Montlló Bolart

Monument commemoratiu dedicat als gegants de Matadepera, que consisteix en un gran monòlit de formigó. Al capdamunt, el perfil realitzat en ferro corten que es prolonga per un entall lateral realitzat a banda i banda del monòlit fins a uns cinquanta centímetres del sòl. A cada costat del monument hi ha un parterre floral. Darrera del monument, en una placa de ferro corten, collada al mur posterior de separació entre la plaça i les antigues escoles, s’hi pot llegir “ LLORENÇ I AGNÈS / VIII CIUTAT GEGANTERA DE CATALUNYA / II TROBADA INTERNACIONAL DE GEGANTS – 1992 / MATADEPERA, 29 D’AGOST DE 2014”. El recordatori està encapçalat, a mà esquerra per l’escut del poble i a mà dreta per l’emblema dels Amics dels Gegants de Matadepera.

El projecte va ser presentat al Ple Municipal del 31 de març de 2014.

El 9 de juny de 2014, coincidint amb els 30 anys agermanament entre els municipis de Matadepera-Mariapfarr, s’inicien les obres d’adequació de la Plaça l’Ajuntament (antiga plaça del CAP – Centre d’Atenció Primària) per instal·lar-hi el monument commemoratiu, dedicat als gegants. La iniciativa sorgeix dels Amics dels Gegants i de la Comissió d’Agermanament Matadepera-Mariapfarr.

Matadepera havia acollit dues trobades de gegants internacionals, la primera l’any 1982, moment en que es van arribar al poble els gegants matadeperencs Llorenç i Agnès. La segona l’any 1992. Amb un total de 657 gegants  procedents de Catalunya, 10 Comunitats Autònomes i 10 països estrangers, Matadepera esdevenia la VIII Ciutat Gegantera de Catalunya.

Els Amics dels Gegants creien que aquest fet calia rememorar-lo amb un monument situat en una plaça destacable del poble. L’indret proposat era la plaça que està situada al davant de l’Ajuntament. En aquesta però, des de l’any 1984 hi havia com a element destacable la font tradicional obsequiada pels habitants de Mariapfarr en motiu del seu agermanament.

Es van mantenir diverses converses amb la Comissió d’Agermanament i finalment es va decidir que la font es desplaçaria al Bosquet on s’integraria perfectament i la plaça s’arranjaria per col·locar-hi el monument.

El Monument geganter es va inaugurar durant els actes de la Festa Major del mateix any 2014, concretament el dia 29 d’agost, després de que els gegants Llorenç i Agnès fossin els escollits per fer el Pregó que dona tret als actes de la Festa Major d’estiu. El monument va ser dissenyat per l’artista Teresa Capella, reproduint la figura que dissenyada per ella mateixa i el seu marit Hans Leicht, com a obsequi per a les colles geganteres amb motiu de la II Trobada Internacional de Gegants de Matadapera, l’any 1992. La realització de l’obra va anar a càrrec de l’empresa constructora “Construccions Baldó”, amb un pressupost aproximat de 9.000 euros, dels quals una part sufragava la mateixa empresa com a patrocinadora de la iniciativa. Durant els parlaments, el president dels Amics dels Gegants de Matadepera va dir del monument: “el monument reprodueix el record que es va entregar a totes les colles geganters que van participar de la II Trobada Internacional, qual Matadepera es va fer Ciutat Gegantera. Ara ja va 22 anys d’aquella gran trobada i,  tant pels que la van viure, com pels que n’han sentit a parlar, aquest monument servirà per a homenatjar l’efemèride i recordar que Matadepera també és una Ciutat Gegantera”. Després de la inauguració, a la Sala Parroquial es podia visitar una exposició fotogràfica de la trobada de l’any 1992; els Amics dels Gegants varen recuperar la música del ball de Gegants obra de Joan Torruella i Joan Alavedra, amb una adaptació per a gralla de Quico Beltrà. Finalment es va estrenar una rèplica més lleugera de la parella de gegants, obra de l’artista Ramon Aumedes.

El 19 de juliol de 2017, amb motiu de la celebració dels 25 anys d’aquest esdeveniment, a les 7 del vespre al Casal de Cultura es va fer un acte obert a tothom que va acabar a la Plaça de l’Ajuntament on hi ha el monument geganter.

PALOMARES, Ivan; VILA, Míriam (2014)  Un monument als gegants, dins Gaseta de Matadepera, pàg. 5. Ajuntament de Matadepera. Agost 2014. Arts Gràfiques Grinver, S.A.