Monument de la Batalla d'Ordal Vallirana

Baix Llobregat
Port d'Ordal - Coll de la Creu d'Ordal
Prop del coll, en un tram de carretera tallat de l'antiga N-340, al costat de la Creu d'Ordal
502m

Patrimoni moble
Element urbà
XXI
Simbòlic
Ajuntaments de Vallirana, Cervelló i Subirats
Adriana Geladó Prat

Estructura arquitectònica de planta quadrada formada per quatre planxes de ferro corten i fonamentada dalt d'un petita roca de la zona. No té coberta i presenta els quatre laterals decorats amb motius relacionats amb la batalla. A la cara nord hi ha un plafó central amb l'explicació dels fets en català, castellà, francès i anglès, il·lustrat amb imatges. Presenta un gravat superior amb el nom de la batalla i els anys que es commemoren (1813-2013), i un d'inferior amb el gravat "2n Centenari". La resta de cares estan decorades amb els noms dels municipis (al sud Vallirana, a l'est Subirats i a l'oest Cervelló) i la representació d'un soldat de la guerra del Francès en diferents actituts.

El monument commemora el bicentenari de la Batalla d'Ordal (1813-2013), dins del context de la guerra del Francès. Va ser l'última victòria de l'exèrcit napoleònic a la península. Els textos dels plafons estan elaborats per l'Institut d'Estudis Penedesencs (IEP) i el Centre d'Estudis de Subirats (CESUB), amb la col·laboració dels tres ajuntaments.

ARNABAT, Ramon; MATA, Josep; RÀFOLS, Lluís (2013). Bicentenari de la Batalla d'Ordal 1813-2013. [Subirats]: Centre d'Estudis de Subirats; [Vallirana]: Amics de Vallirana.