Monument a la Comtessa Ermessenda
Matadepera

Vallès Occidental
    Carretera de Sabadell, en la confluència amb els carrers de Sant Joan i de Pompeu Fabra.

419430
    Patrimoni moble
    Element urbà
    XXI
    Any
    2014
    Teresa Capella pel disseny, Salvador Farrés Villagrassa , escultor, Carmina Puig pel recordatori i Carme Serrat i Germà Català pel rètol històric i ceràmica.
    Ornamental
    Ajuntament de Matadepera (Plaça de l’Ajuntament, 1 – 08230 – Matadepera)
    Jordi Montlló Bolart

El Monument a la Comtessa Ermessenda està situat en un parterre enjardinat que s’endinsa en el camp de golf de Can Vinyers, a tocar de la rotonda de la Barraca de Vinya que hi ha a l’entrada del poble, per la carretera de Sabadell; entre el carrer de Sant Joan i l’Avinguda de Mossèn Batlle. Després de la vorera, una semicircumferència delimita la gespa d’una zona de pedra petita, amb dos bancs i al centre el monument.

Consisteix en un pilar massís, de pedra de la zona, polida, amb un basament decoratiu. A la part superior, frontal, el bust de la comtessa, amb corona i medalla al pit amb les quatre barres. A mà dreta, la signatura de l’escultor en lletra minúscula, “Salvador Farrés I.II.14”. Al dessota del bust, dues plaques rectangulars. La primera d’elles, reprodueix la signatura del document antic original; la segona, conté el següent text: “Ermessenda, comtessa de Barcelona / Carcassona vers 972 – Sant Quirze de Besora 1058”. A toca de la base, novament una placa amb les xifres “XIIM”

Al costat dret del bloc, una sola placa encolada amb el dibuix en relleu de la Mola i les lletres gravades de “DAMA”. Al costat oposat, es pot veure l’escut de Matadepera.

El monument a la Comtessa Ermessenda es va inaugurar el dissabte, dia 8 de març a les 12 del migdia, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona Treballadora i els darrers actes de celebració del Mil·lenari de Matadepera. Els matedeperencs varen triar la figura d’Ermessenda per haver estat la dona governant més influent lligada al Monestir de Sant Llorenç del Munt i al naixement de Matadepera com a municipi.

L’acte va tenir lloc al Jardí de l’Ermessenda, al costat de la rotonda d’entrada de Matadepera, presidida des de l’any 2018 per una barraca de vinya construïda pels pedra sequers del Centre Excursionista de Castellar del Vallès. Marcel Sayol, regidor de Cultura en aquell moment va glosar la figura d’aquest personatge carismàtic femení i la seva vinculació amb el poble de Matadepera. Van descobrir el monument l’Alcaldessa, Mireia Solsona i la presidenta de DAMA, Montserrat Santamaria. El Quintet Mompou va interpretar una peça composada per Cristina Ballbè per l’ocasió, sota el títol de “DAMA”. A l’acte hi va assistir una nena anomenada Laura Ermessenda.

Els autors del monument a Ermessenda hi van participar, Teresa Capella pel disseny, en Salvador Farrés Villagrassa , escultor, Carmina Puig pel recordatori i Carme Serrat i Germà Català pel rètol històric i ceràmica.