Molí de Vent de can Prat
Granollers

Vallès Oriental
    Sector sud del terme municipal. Palou, barri de can Torres
    Carretera del Masnou (BP-5002), al km. 13,8 trencall a l'est, cap al barri de can Torres

Element arquitectònic
    XIX-XX
    Dolent
    L'estructura metàl·lica es conserva força íntegra, però en estat precari, així com la resta de la construcció. Necessitaria actuacions de millora
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 41643
    Sense ús
    08095A016000190000KJ
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Molí de vent de tipus americà, propi de finals del segle XIX o començaments del XX, que es troba situat pocs metres al sud del barri palouenc de can Torres. És format per un cos en forma de torre quadrada, obrat amb paredat comú, a l’interior del qual hi ha un pou d’aigua, i a la part superior conserva l’estructura metàl·lica. Aquesta consisteix en la roda de ferro més el timó (que permetia orientar la roda segons la direcció del vent). El molí tenia la funció de bombar l’aigua del pou, que s’utilitzava probablement per a regar horts i per a usos domèstics.

D’un lateral de la torre en surt una canonada per on l’aigua devia eixir. Uns metres a llevant hi ha una bassa de planta rectangular, de dimensions força grans, on es devia acumular. Junt a la bassa hi ha una torre massissa de totxo.

Cal remarcar que és l’únic molí de vent que s’ha identificat al terme municipal.

Altres denominacions: Molí de vent de can Mala Arma; Molí de Pla de Palou (fitxa IPA)

El molí de vent pertanyia a la casa de can Prat, del barri palouenc de can Torres. És la que està situada uns metres a l’oest del molí, vora la carretera. L'any 1922 la casa ja es coneix amb el nom de can Prat, però abans es deia can Mala Arma. El topònim de can Prat prové del fet de que els seus habitants, en Pere Llobet Cladelles i la seva família, van venir a aquesta casa procedents de Can Prat Vell de la Roca (GARCIA-PEY, 1990). Segons dades del cadastre, no sempre del tot fiable, la casa de can Prat és de l’any 1889.

El molí deu ser obra de finals del segle XIX o principis del XX, que és quan es van generalitzar els molins de vent de tipus americà, amb rodes d’astes metàl·liques.

GARCIA-PEY, Enric (1990) Recull onomàstic de Granollers: Motius, topònims, nomenclatura, Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, Núm. 3, Granollers, Ajuntament de Granollers.