Mas Taxonera, Mas Taxonera de les Doedes

XVI
    BCIL
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (IPAC)
    Productiu
    2041528DG6024S0001XE
    Jordi Montlló Bolart

Masia ubicada a la zona del Parc Municipal de Nostra Senyora de Lurdes reconvertida en restaurant. És de planta rectangular i consta de planta baixa i pis. La coberta és a dues aigües, amb el carener perpendicular a la façana principal, orientada a migdia.

Compositivament, la façana es distribueix en dos eixos de verticalitat, asimètrics en relació al vèrtex del carener, ja que es troben desplaçats de l'eix central. L'eix de la dreta o de llevant està definit pel portal rodó dovellat, en planta baixa; i la finestra d'arc conopial, dentat i amb arquets i permòdols esculpits, de la planta pis. Sota l'ampit, hi ha una espitllera per arma de foc. L'eix de ponent ve definit per dues finestres, una per planta. Ambdues amb ampit, llinda i brancals de pedra motllurada. En aquest cas, la finestra de la planta pis també presenta una espitllera per arma de foc.

El parament és arrebossat, deixant vistos els emmarcaments de les obertures i les cantonades de les façanes, també escairades amb pedra granítica. S'adossa a la façana un pedrís a banda i banda del portal d'accés.

Davant la façana, hi trobem dues pedres de molí reaprofitades com a paviment. Entremig hi trobem una pedra amb un escut esculpit, molt desgastat.

L'escala de l'interior surt del vestíbul.

En un costat, hi ha una placa que diu: "En record al nostre amic Martí Albert, veí d'Arenys de Mar, que amb el seu esforç i el seu entusiasme, va contribuir a fer possible el projecte de rehabilitació de Mas Taxonera. Gràcies Martí per la teva amistat i la teva especial manera de ser" Signat a Arenys de Mar el 3 d'agost de 2012.

També a la façana trobem un plafó ceràmic que diu: "MAS TAXONERA DE LES DOEDES".

L’Ajuntament edità (BADOSA, Josep i VIADER, Montse; nn.cc) un itinerari on hi figura aquest element.

BADOSA, J; DOÑATE, C; MESTRE, F; RABELLA, J; RAMIS, C i RIBA, J.M. (1972). Treball – Inventari sobre el patrimoni artístico-arquitectònic d’Arenys de Mar, segles XVI-XX. Inèdit.

BADOSA, Josep i MILÀ, Salvador (1990). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. Ajuntament d’Arenys de Mar;  Aprovat pel Ple en data 22 de març de 1990.

BADOSA, Josep i VIADER, Montse (nn.cc). Un recorregut per Arenys de Mar. Regidoria de Cultura de l’Ajuntament d’Arenys de Mar.