La Torre de Sant Joan
Rupit i Pruit

Osona
    Camí ral dels Llancers - Rupit
    Al quintà de la Torre, sota del puig Castellar i prop de la cinglera de Casadevall
    962 m.s.n.m

Edifici
    Modern
    XVIII-XIX
    Residencial
    Ref. Cad.: 002410000DG55D
    Adriana Geladó Prat

Masia aïllada i reformada de planta més o menys rectangular, adaptada al desnivell del terreny i formada per dos volums adossats. El volum principal presenta una coberta de teula àrab de dues vessants, amb el carener perpendicular a la façana principal, que està orientada al sud-est, i un ràfec de llates i mènsules de fusta. Està distribuït en planta baixa, pis i golfes. Adossat a l’extrem de migdia hi ha l’altre volum, disposat a mode de torre i amb coberta de teula àrab d’un sol vessant. Totes les obertures són rectangulars, amb els brancals bastits amb carreus de pedra i les llindes planes monolítiques. La llinda del portal d’accés està gravada amb la següent inscripció “16 DE MAIG DEL ANY 1746 IS MA” i decorada amb el símbol del Calvari. Al seu costat hi ha una finestra amb la llinda datada el 31 de març de l’any 1745, el símbol del Calvari i les inicials “IS MA”. Les finestres més notables tenen els ampits motllurats i s’observa algun emmarcament bastit amb maons a la façana sud-oest. La construcció està bastida amb pedra desbastada de diverses mides, lligada amb morter i disposada regularment, amb les cantonades embellides amb carreus de pedra.

L’altra part destacable del conjunt està reformada i situada a la banda sud-est de la masia, just a l’entrada al recinte, davant de l’era empedrada. Consta de diversos volums adossats de planta rectangular, en origen destinats al bestiar. Presenten cobertes de teula àrab d’una i dues vessants i estan distribuïts en dos nivells. Destaca l’antic estable, amb un destacable ràfec de llates i bigues de fusta i grans obertures rectangulars emmarcades amb pedra i amb llindes de fusta. Al seu costat hi ha un passadís cobert delimitat amb un altre volum datat l’any 1804 i cobert amb una solera de llates i bigues de fusta. Aquest passatge respon a una reforma recent. A la banda de ponent d’aquesta construcció hi ha grans obertures rectangulars i una mina que desaigüa cap a la zona enjardinada. La construcció està bastida amb pedra desbastada disposada en filades i amb les cantonades embellides.

El recinte compta amb una bassa, una font amb abeurador adossada a la masia i un cobert amb teulada d’un sol vessant i ornamentat amb diverses eines del camp i una menjadora de fusta.

L'edifici està inclòs dins dels límits de l'Espai Natural Protegit del Collsacabra.

L'edifici apareix citat en diversos documents estudiats per mossèn Antoni Pladevall i datats l'any 1799.

CROSAS, Carles; SOLÀ, Joan (2014). Catàleg de masies i cases rurals. Text refós. Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Rupit i Pruit. Consultat 12 novembre 2020, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. identificació M42.

PARÉS I GANYET, Quirze (1985). La despoblació rural i les masies del Collsacabra. Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 396-397, 469.