La Pahissa - La Pahissa de can Batlle Vallirana

Baix Llobregat
Carrer Major, 490
Davant de l'entrada a la piscina municipal, formant cantonada amb el carrer dels Estudis
190m

4582038
Edifici
Modern
Popular
XVII-XVIII
Sense ús
Ref. Cad.: 0621519DF1802S
Adriana Geladó Prat

Edifici cantoner de planta rectangular amb pati posterior. Presenta la coberta de teula àrab de dues aigües, amb el carener perpendicular a la façana principal, i està distribuït en planta baixa i pis. La façana principal, orientada al carrer Major, compta amb un portal d'accés rectangular amb marxapeu, que està emmarcat amb carreus de pedra escairats. La llinda ha estat reformada i presenta un carreu central disposat a mode de dovella central. La resta d'obertures són finestres rectangulars, les del pis amb llinda de fusta i bastides amb maons. Entre aquestes obertures es conserva un rellotge de sol en força mal estat. Era rectangular, pintat al parament i només conserva el gnòmon de vareta. La façana lateral, orientada al carrer dels Estudis, està reformada i compta amb petites obertures rectangulars. A continuació hi ha una petita porta bastida en pedra que dóna accés al jardí posterior. La construcció, bastida en pedra i maons, presenta els paraments arrebossats.

Probablement, l'edifici era utilitzat per la masia de can Batlle per guardar-hi la palla pel bestiar. Es tracta d'un dels edificis més antics que es conserven a l'actual carrer Major. Segons la Direcció General del Cadastre del govern espanyol, la finca inclou també l'edifici que ocupa el número 492, adossat al seu costat.

AMICS DE VALLIRANA (2007). La Vallirana del segle XX. Imatges i Memòria. Vallirana: Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat, p. 51, 54. ASSOCIACIÓ AMICS DE VALLIRANA (2002). Vallirana II. Barcelona: Viena Edicions, p. 42. Http://www.gnomonica.cat/index.php/inventari/inventari-10742 (Consulta: 09-05-2017). RICH LLORENS, Judit (2015). Inventari del Patrimoni Cultural de Vallirana. Treball de pràctiques UAB / Ajuntament de Vallirana.