Guarniment del Guiatge dels Elois

Objecte
    Restringit
    Lúdic
    Ajuntament de Prats de Lluçanès. Passeig del Lluçanès, s/n "cal Bach". 08513. Prats de Lluçanès
    Jordi Compte i Marta Homs

El guarniment del guiatge dels Elois està format per la sella de cavall amb les tires, corretges, brides, morrió i tapa-ulls de cuir. Algunes d'aquestes corretges estan ornamentades amb clavatejat de tatxes de diferents mides i caps amb diferents decoracions, i d'altres amb grans picarols. També està decorat amb uns penjolls formats per fileres de boles de llana de diferents colors, bàsicament vermelles, grogues i blaves, que guarneixen tot l'animal. Finalment una manta cobreix l'esquena del guiatge.

La tercera imatge ha estat extreta de l'arxiu fotogràfic municipal.

La figura del guiatge, emmarcada dins la cursa dels Elois celebrada en la festa de sant Joan i el Elois, correspon a un matxo que sense genet puja tot sol fins a l'ermita de Sant Sebastià. La cursa dels guiatges era una categoria molt vistosa on competien aquests animals ricament ornamentats i entrenats pels seus amos traginers.

REIXACH, R., Les festes de Sant Joan i els Elois a Prats de Lluçanès, dins Caramella, revista de música i cultura popular, núm. 3, 2000.