Goigs en llaor de Sant Adrià Màrtir

Publicat
    Obert
    Religiós
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Goigs que es canten en llaor de Sant Adrià Màrtir. Venerat a la seva església parroquial de Sant Adrià de Besòs. Bisbat de Barcelona, i que diuen així: "Puix l'eterna benaurança / el martiri us conquistà / Us preguem amb confiança / gloriós Sant Adrià. / Si el bressol que us acollia / era noble, per dissort / el sollà la idolatria / amb el seu alè de mort. / En l'error vostra criança / lluny de Crist es desplegà. / Esposeu una donzella /també noble en son bressol / cristiana com és ella, / incessant aixeca el vol / el seu prec, amb l'esperança / d'un jorn veure-us cristià. / Ja es desferma greu temperi / contra els qui segueixen Crist; / de fidels, en tot l'imperi /tanta sang mai no s'ha vist. / en la sàdica matança / Vós voleu col·laborar. / De guardar teniu comesa / la presó, on tots els fidels / es preparen amb fermesa / als suplicis més cruels / Com més l'hora se'ls atansa, / més hi volen arribar. / Esguardant llur valentia / en restàveu tan sorprès, / que ajureu la idolatria / a llur déu us heu sotmès / Contra Vós en ira alçant-se, / us fa pres Maximià. / A l'androna ja us esperen / vint-i-quatre cristians, / futurs màrtirs , que us reberen / amb afecte de germans. / Amb llurs cants de jubilança / vostra fe més s'afermà. / Condemnat al fer suplici / de flagel·lació, / dels botxins el foll desfici / no té pas aturador. / Veure-us feia esgarrifança / en turment tan inhumà. / Tot el cos fet nafra viva, / reclòs éreu novament; / mes encara no us arriba / de la mort el gran moment. / Si en sentíeu greu recança / vostra esposa us consolà. / Que us tallessin ordenava / mans i peus Cèsar cruel; / ja no és l'ànima esclava / i s'en vola cap al Cel. / Entre càntics de lloança / el Bon Déu us coronà. / Del Besòs en la ribera / vostre poble a Vós acut, / sou patró, del qual espera / pau, treball, joia i salut / Sigui el riu sempre en bonança i fecundi el nostre pla. / Puix de rer mercès no es cansa, / generosa vostra mà: / Us preguem amb confiança / gloriós Sant Adrià. / V. Glória et honore coronásti sum, Domino. / R. Et constituisti eu super ópera mánuum tuárum. / Oremus. Praesta quaésumus omnipotens Deus: ut qui beáti Hadriani Mártyris tui natalita colimus, intercessione ejus in tui nominis amóre roborémur. Per Christum Dóminum Nostrum. Amem".

Goigs que es canten cada vuit de setembre després de l'ofici solemne en honor al mateix Sant. Aquests són els tercers goigs cantants a la parròquia de Sant Adrià en honor al Sant, i els que es canten actualment. La música és de Mn. Francesc Bandelló

Segons el cronista Joan Rovira i Costa hi han existit, al llarg de la història, tres goigs diferents que es cantaven a Sant Adrià en honor al Sant. Els primers daten de finals del 1700 o principis del 1800. Els segons, editats pels "Amics dels Goigs" l'any 1932 també amb música del Mossèn Francesc Bandelló. Els últims foren un encàrrec del departament de cultura de l'Ajuntament, per la inauguració de l'Església el 1949. Aquests, la lletra era de Jaume García Estragués, i la música del mateix Bandelló.

ROVIRA, J. (1977): "Sant Adrià de Besòs. Història de un pueblo en su primer milenio" Ajuntament de Sant Adrià de Besòs.