Llegenda del moliner de la Verneda
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    Barri de La Verneda

Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    Historicista
    XIX
    Obert
    Simbòlic
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Llegenda que recull J. Rovira (1951:8) en el seu treball històric sobre La Verneda i que explica que "durant la guerra del francès del 1800 [...] hi havia de moliner un brau mosso de nom Josep. Aquest, un dia que els dragons francesos volgueren fer de les seves al molí, es revoltà com a bon patriota, i fou vexat i bufetejat pels francesos. Encès d'ira, ho abandonà tot i s'allistà a una partida de voluntaris, i al cap de poc fou cabdill de totes les guerrilles que situades en aquest pla de Barcelona, hostilitzaven contínuament als invasors estrangers. Aquest mosso, del molí de la Verneda amb el temps arribà al grau de general, i fou el cèlebre general Josep Manso i Solà, conegut arreu pels seus fets d'armes contra les tropes napoleòniques".

Josep Manso i Solà, va néixer a Borredà, el Berguedà, el 1785 i morí el 1863 a Madrid. D'infant va treballar al molí de Santa Creu a Borredà, després més tard al molí de la Verneda. Josep Manso va ser un reconegut militar per les seves victòries en la Guerra del Francès. El 1809 ja era capità d'una companyia del Baix Llobregat. El 1814 va ser nomenat governador de la Ciutadella i més tard, el 1815 ascendí a general de la brigada. El 1844 va ser anomenat comte del Llobregat, a més a més, de capità general d'Aragó (1845), de València (1846-1847) i de Castella la Nova (1847). Segons J. Rovira i Costa, cronista local, el Molí de la Verneda era com es coneixia popularment el Molí d'Altafulla, aquest datat probablement per primer cop l'any 966. Aquest molí juntament amb el d'Estadella, eren coneguts com els Molins de Sant Adrià. Actualment no hi ha cap resta dels molins de la zona.

ROVIRA, J. (1951): "Resum històric de la Verneda de Besòs" Conferència del ponent de cultura de l'ajuntament. Fascículos de divulgación histórica. Ajuntament de Sant Adrià de Besòs ROVIRA, J. (1977): "Sant Adrià de Besòs. Historia de un pueblo en su primer milenio. Resumen antológico". Ajuntament de Sant Adrià de Besòs. Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 7, juny 1990. http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0039856.xml