Goigs de la Mare de Déu del Remei
Perafita

Osona
    Santuari de la Mare de Déu del Remei. Sector central del terme municipal
    A 950 metres per pista forestal de la carretera BP-4653, punt quilomètric 11'050.

Patrimoni documental
    Fons documental
    Restringit
    Religiós
    Privada accessible
    Bisbat de Vic. c. Santa Maria, 1. 08500. Vic
    Jordi Compte i Marta Homs

Es tracta dels Goigs en honor a la Mare de Déu del Remei que es venera a la capella o santuari del Remei de Perafita. Els Goigs estan emmarcats en un requadre que presenta motius geomètrics. A la part superior hi ha una imatge la Mare de Déu del Remei, flanquejat per dos dibuixos de gerros amb flors. A la part central hi ha les estrofes de lloança i de pregàries dels vilatans que s'encomanen a la seva protecció, així com també la tornada; a la part inferior hi ha la partitura amb la música. Puix que sou tant venerada i tothom aquí us adora: Concediu a qui us implora bon Remei, Verge sagrada. Tot quant Vós heu demanat al Verb, fill de l'Etern Pare, recordant-li que sou Mare fàcilment ho heu alcançat; per tal nom sou invocada dels fills vostres, o Senyora! De favors el Salvador us ha fet la Tresorera, perquè sou la Mitjancera entre Déu i el pecador. Feu-nos sempre d'advocada divina! Corredemptora. Sou el vas espiritual on conté la medicina eficaç, dolça i divina per guarir-nos de tot mal, i de Vós serà donada a mans plenes a tothora. Vostre part miraculós recordant-lo la partera el Remei de Vós espera en ses penes i dolors; en trobar-se alliberada us aclama Protectora. Quan la pesta ha desplegat formidable l'extermini, sempre el vostre patrocini a l'instant havem trobat; puix vetlleu vostra fillada que sou d'ella defensora. Apel·lant vostre servei, quan perilla nostra vida, us feu Mare amorosida convertint-vos en Remei. La salut ens heu tornada com cèlica Doctora. Quan s'assequen els sembrats i és migrada la collita, els fidels de Perafita a Vós venen confiats, que la pluja desitjada els vindrà benefactora. Ja que es mostren tan devots d'aquest vostre santuari on guardeu, com reliquiari, llurs pregàries i els ex-vots, la millora cobejada obteniu-nos en bona hora. No amb paraules solament, sinó amb nostres bones obres hem vingut tots, rics i pobres a mostrar l'agraïment; remeieu, doncs, Verge amada, aquest poble que us honora. Com a port de salvació ve sovint a vostra ermita el poblat de Perafita amb fervent veneració, perquè en veure-us enlairada en el tron d'Emperadora, ________________________ TORNADA Sigui la salut nostrada cada dia floridora: Concediu a qui implora bon Remei, Verge sagrada.

Els goigs són composicions poètiques, de caire popular, que es canten en llaor de la Mare de Déu, a Crist o als sants. Es canten col·lectivament, en el marc d'un acte religiós de cert relleu, com ara una missa de festa major, un aplec, una processó, etc. La seva finalitat, en el marc de devoció i en memorial d'un sant o santa, patró o patrona d'una comunitat, consisteix a donar les gràcies pels béns rebuts, o bé com a pregària per demanar la salut física o espiritual de la comunitat. Els goigs de la Mare de Déu del Remei es canten després de la missa de l'aplec del Remei, que es celebra el segon diumenge d'octubre a l'ermita de la Mare de Déu de Remei.