Goigs de la Mare de Déu de la Mercè Calldetenes

Osona
Calldetenes
Església parroquial de la Mercè. A la Plaça Vella, dins del nucli de Calldetenes.

Patrimoni immaterial
Música i dansa
Modern
XVIII-XXI
Regular
Malgrat que aquesta tradició continua vigent, és desconeguda per molts dels habitants de Calldetenes.
Obert
Religiós
Raquel Valdenebro Manrique

Manifestació festiva i litúrgica que es canta al final de la missa el dia de la festivitat de la Mare de Déu de la Mercè (24 de setembre). La lletra és tal i com segueix: Dels captius sou Redemptora, i del cel ens feu de guia: De Calldetenes, Senyora, per vostra Mercè, Maria. Baixant Vós a Barcelona l'esclavitud redimiu, al gran Nolasco en persona per redemptor elegiu. Vostra llum, sagrada Aurora, les tenebres ja vencia. A vostres fills empanyàreu amb quart vot de redimir, per al pròxim obligàreu a la llibertat rendir. De sa fe sou vencedora i desfeu la tirania. En el trànsit necessari de la mort porteu al cel, vostre sant escapulari qui el vesteix amb noble zel. Grans perdons en aquella hora li ofereix l'Església pia. Vostra imatge és alegria de l'esclau per sa bellor; les mercès de Vós, Maria, endolceixen sa tristor. Sou la gran mediadora, li serviu de companyia. De la pesta i malaltia, de la llagosta voraç, tot Catalunya vencia per Vós, remei eficaç. Amb vostra ma defensora del mal cedeix la porfia. En el cel de vostra cara descobrim vostres mercès, favors i gràcies declara, tot lluint en dolç excés. Sou de tots consoladora, atorgant amb alegria. Els captius que amb les cadenes estan presos amb rigor, us invoquen en ses penes, tot pregant-vos amb fervor. Sigueu-los llibertadora, oïu-los, oh Verge Pia. Calldetenes amb fe encesa des de sempre us invocà, i aquest temple, tot bellesa, un gran bisbe us aixecà. Els favors de Vós implora, us aclama i us gloria. A l'entorn de la vostra imatge la Parròquia va avançant. Pel setembre, en homenatge, celebrem festa molt gran. Sou amor que ens enamora, quan pel món anem fent via. Beneïu nostra contrada, deu-nos pau, treball i amor; allunyeu fam i secada, eixugueu el nostre plor. Aquest poble, al mig d'Osona, per Patrona us escollia. Puix sou Mare i Protectora del devot que en Vós confia: De Calldetenes, Senyora, per vostra Mercè, Maria.

Els orígens del costum de cantar els goigs es remunten a l'edat Moderna (segle XVI), i poden ser considerats com una tradició potenciada a partir del Concili de Trento, per tal de motivar a la pietat popular. En aquest cas, cal pensar que els orígens d'aquests goigs són paral·lels a l'edificació de l'església de la Mercè l'any 1786.

AA.DD. Goigs de la Mare de Déu de la Mercé. Editat per la parròquia de Nostra Senyora de la Mercè de Calldetenes. Calldetenes