Garrofer del Torrent de Sant Nicolau
Granollers

Vallès Oriental
    Sector nordoest del terme municipal. Prop de la casa i el Torrent de Sant Nicolau.
    Polígon industrial de la Font del Ràdium, extrem nord. Prendre camí en direcció N i després W i N que envolta la casa de can Coll. Des del nord d'un serrat cal baixar camp a través un coster solei orientat al sud, uns 200 m al sudest.

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    SERVEI DE MEDI AMBIENT I ESPAIS VERDS (2004). Pla Especial de Protecció del Patrimoni Natural de Granollers. Catàleg dels Elements Botànics d’Interès Municipal (EBIM). Aprovat el 21/09/2004. Núm. Catàleg: EBIM-69.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    EBIM-69
    Difícil
    Sense ús
    08095A007000800000KA
    Jordi Piñero Subirana

Garrofer (Ceratonia sliqua) emplaçat al vessant sud d’un serrat que es troba al con de captació del torrent de Sant Nicolau, prop del bosc del Molí dels Capellans i de la casa de Sant Nicolau. Es tracta d’un exemplar insòlit en aquestes latituds, i s’ha pogut adaptar gràcies a la seva ubicació protegida del fred del nord, pel fet d’estar a la banda de solell del serrat. L’arbre ha estès una capçada baixa, compacte i arrapada al terra. Tan sols un metre separen el fullatge del terra. De la soca en neixen cinc troncs importants i alguns rebrolls, oberts com un ventall i inclinant-se seguint el pendent del terreny. Els troncs presenten unes esquerdes longitudinals, causades per les glaçades, on després s’hi han instal·lat els fongs de la fusta, que minen el cor del tronc de l’arbre. El trobem en plena floració al mes de setembre. L’arbre té una alçada de 5 metres i una capçada de 9,5 m (Autors diversos, 2005-2009).

El torrent de Sant Nicolau neix al capdamunt de la carena de la serra de Ponent, en el límit amb el bosc de la Font del Ràdium. El torrent passa pel casal de Sant Nicolau, d’on prové el nom de l’arbre, i a partir d’aquest indret continua soterrat fins desembocar en el riu Congost, a l’alçada del carrer de Sabadell.

DOMINGO I REIG, Virgínia; CAMPS I GIRÓ, Albert (2001). La Font del Ràdium. Una passejada per la serra de Ponent. Granollers: Ajuntament de Granollers, 32 pàg. (Rutes per Granollers, 2).

GARCIA I PEY, Enric (1990). Recull onomàstic de Granollers. Motius, topònims, nomenclatura. Granollers: Ajuntament de Granollers, 263 pàg. (Estudis de Granollers i del Vallès Oriental, 3).

GOMIS MESTRE, C (1983). Dites i tradicions populars referents.