Fragments de l'antic retaule gòtic de Sant Martí de Montclar Montclar

Privada accessible
Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, Palau Episcopal. 25280 SOLSONA
María del Agua Cortés Elía
Conjunt format per dos fragments de taules que formaven part d'un retaule gòtic avui desaparegut de l'església de Sant Martí de Montclar. Són taules fetes amb pintura al tremp sobre fusta. La peça central de 80 x 110 cm, amb la imatge de Sant Martí, patró de l'església, assegut en una càtedra amb la mitra i el bàcul, beneint amb la dreta, es veu part d'una segona escena amb dues figures i l'escena del sant mort i estirat al llit. El segon fragment formaria part de la predel·la, de 80x30cm, amb la figura de la Magdalena a un costat i Sant Joan Baptista a l'altre, mancant possiblement el Crist de Pietat.
Els dos fragments de taules es conserven al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona i corresponen a l'antic retaule gòtic de Sant Martí, datades al segle XV-XVI (núm. de registre MDCS 33). Quasi la totalitat del retaule va desaparèixer i només es conserven les dues taules que van entrar al Museu el 1946. Aquestes taules es van utilitzar per construir la calaixera de la sagristia, fet que va provocar la seva quasi destrucció i desaparició.
AA.DD. . (1990) Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Catàleg d'art romànic i gòtic. Patronat del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Serra, R. (1990) El Museu Diocesà i Comarcal de Solsona. L'Erol núm. 29. P. 49.