Fossa de les Monges 2

Any
    1939
    Dolent
    El jaciment no ha estat mai excavat.
    Sense ús
    Ref. Cad.: 08290A00400018
    Adriana Geladó Prat

Fossa republicana situada al marge de ponent del camí de les Monges, a poca distància del cementiri i sota el turó del Masvalls. Segons les informacions obtingudes, la fossa està situada a tant sols uns 20 metres del camí respecte el desnivell del terreny, molt aprop d'uns arbres de més alçada que la resta de la vegetació que cobreix la zona. Aquesta està formada sobretot per matolls i ginesta. No hi ha constància del nombre de individus que hi ha enterrats a la fossa, tot i que sembla que no era un grup gaire nombrós.

A uns 40 metres de distància a tramuntana, en el mateix marge, tenim ubicada una altra fossa republicana relacionada amb el conflicte (veure fitxa 35). És probable que es tracti de dues localitzacions diferents de la mateixa fossa.

Segons les informacions obtingudes directament relacionades amb la fossa, els soldats republicans estaven en retirada en direcció a Ullastrell, quan foren abatuts pel front franquista procedent del terme municipal d'Abrera. A principis de gener de l'any 1939, l'avanç de les tropes franquistes des de Tarragona cap al Llobregat entrà en zona republicana. El capvespre del dia 24 de gener efectius de la 4ª Divisió de Navarra arriben fins a Ullastrell, trencant així la línia estratègica del Llobregat i deixant Barcelona sense ajuda possible per part de les tropes situades al Bruc. Es tracta d'un fet determinant, donat que al no poder-se unir els cossos d'exèrcit XV i V, la ciutat de Barcelona quedà sense defensa. El dia 25 de gener, les tropes avançaren per la zona, establint la línia del front més enllà de Rubí. Tenim notícia per part d'un veí de la població que visqué els fets, que la nit del 24 de gener, alguns soldats italians pernoctaren al Serralet, arribant a fer una pintada d'exaltació a Mussolini. És probable, tot i que es tracta d'una hipòtesi, que aquests soldats formessin part de la divisió Frecce Nere, que venia del terme municipal d'Abrera.

Font oral: Bartomeu Anglada (entrevista: 27-02-13). Font oral: Jaume Puig (entrevista: març 2013). HURTADO, V., SEGURA, A., VILLAROYA, J. (2012). Atles de la Guerra Civil a Catalunya. Barcelona: edicions DAU, p. 308-309, 315-315. http://fossesirepressio.cat/ca/126181 (consulta: 29-01-13). http://tuullastrell.blogspot.com.es/2009_05_01_archive.html (consulta: 22-04-13).