Forn d'oli de ginebre de Cal Bertran
Capolat

Berguedà
    Està situat en el terme de l'antiga parròquia de Sant Quintí de Taravil, a l'extrem occidental de l'actual municipi de Capolat.
    Situat al costat de la cruïlla entre la pista d'accés a les antenes del Cap dels Plans i la carretera del Cint a Taravil.

1.7073380202055
    Element arquitectònic
    Popular
    XX
    Sense ús
    08044A007000090000SW
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

Restes d'un forn d'oli de ginebre. Consta d'uns canals picats en una codina de pedra sorrenca. Els canals formen un cercle d'uns 37 cm de diàmetre amb tres línies en el seu interior que convergeixen en el punt central del cercle, convertint-se en una de sola i sobrepassant el cercle per un dels costats. Aquesta línia actua com a canal de recollida i conducció de l'oli. Té una llargada aproximada de 157 cm i fa un lleuger gir per buscar la màxima pendent natural. Les marques estan molt ben conservades i es poden distingir perfectament.

Els forns d'oli de ginebre servien per obtenir oli de ginebre. Acostumen a ser construccions de petites dimensions i els més senzills no estaven coberts per cap estructura de pedra, i eren tapats per algun element natural com argila o lloses. L'oli de ginebre era un remei molt utilitzat per diferents tipus de mals i com a desinfectant.

La cronologia d'aquest forn seria del segle XX.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.