Pou de gel de Cal Bertran
Capolat

Berguedà
    Està situat en el terme de l'antiga parròquia de Sant Quintí de Taravil, a l'extrem occidental de l'actual municipi de Capolat.
    Situat al costat de la carretera del Cint a Taravil, prop de Cal Bertran.

Edifici
    Modern
    XVIII
    Dolent
    Part de la cúpula està esfondrada i el pou està cobert de vegetació.
    Sense ús
    08044A007000010000SX
    Marta Sánchez Soler - Societat d'Arqueologia del Berguedà

El pou de gel de Cal Bertran actualment està cobert de vegetació. Tot i això, es pot identificar fàcilment, en tractar-se d'un gran túmul al costat d'uns camps.

Té una planta el·líptica amb unes mides aproximades de 12 m x 10 m. Té un diàmetre de 5,5 i una alçada de 6m. Des de l'exterior només es veu un túmul cobert de terra i vegetació, però des del forat que hi ha a la cúpula es pot veure l'interior. Els murs són de pedres planes i lloses disposades en filades. Hi ha una porta a la banda nord-est, formada per lloses col·locades en plec de llibre i muntants també de lloses disposades planes. Les dimensions de la porta són de 160 cm d'altura per 90 cm d'amplada.  La coberta és amb cúpula rebaixada amb lloses disposades en vertical o plec de llibre, d'un gruix aproximat d'entre 55 i 60 cm.

Tot i que no es té cap referència documental del pou, pot ser una construcció del segle XVIII, moment de generalització d'estructures d'aquest tipus. És l'únic pou de gel de Capolat i per la seva proximitat a Cal Bertran es pot deduir que era propietat d'aquest mas. Durant les èpoques més fredes de l'any s'emmagatzemava gel a l'interior d'aquestes estructures i es conserva durant gran part de l'any. El gel s'utilitzava sobretot per la conservació dels aliments.

SOCIETAT D’ARQUEOLOGIA DEL BERGUEDÀ (2004) Inventari i Catalogació del Patrimoni Cultural moble i immoble del Municipi de Capolat. Inèdit.