Forn de pa Vall-lamora
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Carrer dels Marquesos de Palmerola, 37
    Al començament del segon tram del carrer, prop del passatge Parés

Edifici
    XIX-XX
    Productiu
    Ref. Cad.: 7120443DG3572S
    Adriana Geladó Prat

Edifici entre mitgeres de planta rectangular, amb la coberta de teula àrab de dos vessants, el carener paral·lel a la façana principal i un ràfec d'obra sostingut amb una filada de mènsules de fusta. Està distribuït en planta baixa i dos pisos, amb la façana principal orientada a migdia. La planta baixa compta amb un gran portal d'accés rectangular, completament reformat i adaptat a l'ús com a botiga (forn de pa) de l'espai. Per contra, als pisos superiors s'hi obre un gran finestral rectangular per planta, amb l'emmarcament arrebossat i pintat amb el mateix revestiment que cobreix la resta del parament. Alhora, ambdues obertures estan decorades amb un marc rectilini doble pintat amb un to marronós. Aquests finestrals tenen sortida a dos balcons simples protegits amb baranes de ferro decorades amb motius florals, i les llosanes d'obra integrades a la mateixa cornisa que recorre la divisòria entre les diferents plantes. La façana presenta, a la planta baixa, un revestiment arrebossat i pintat amb un to vermellós, amb un sòcol de pedra aplacada. En els pisos superiors, en canvi, el revestiment arrebossat del parament està pintat amb un to blanquinós.

L'edifici és la seu del forn de pa i pastisseria Vall-lamora, fundat probablement a principis del segle XX. Els revestiments i decoracions del parament principal són els mateixos que els de l'edifici del costat (nº 35), que pertany als mateixos propietaris. A la part posterior de l'edifici, i amb sortida pel carrer del Bisbe Morgades, hi ha un garatge on es conserva l'antic vehicle que els avantpassats del propietari actual utilitzaven per anar a repartir el pa a les masies de la zona. Es tracta d'una camioneta Ford A de l'any 1929 aproximadament, importada d'Anglaterra i comprada a Vic per l'avi de l'actual propietari. També s'utilitzava com a vehicle de transport per als desplaçaments de l'equip de futbol local o pel transport de la cobla Els Angelets.

ANGLADA I ARBOIX, Emília (2008). Noms propis del Voltreganès. Vic: Eumo Editorial, Centre d'Estudis del Voltreganès, p. 93, 128.
    SEGURA I CARRERA, Antoni (1991). "Pinzellades dels mitjans de transports i comerç en la vila de Sant Hipòlit de Voltregà". <<0,97 km2>>. La revista de Sant Hipòlit de Voltregà. Any IV, nº 32, març 1991, p. 11.
    SERVEIS TÈCNICS MUNICIPALS (2019). "Catàleg de béns a protegir". Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Sant Hipòlit de Voltregà. Document per a l'aprovació definitiva, setembre 2019. Codi identificador: 07.01.EA.
    Http://historiatransportcat.blogspot.com/ [Consulta: 05-04-2020].