Font de Sant Martí Calldetenes

Osona
Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
Al torrent de Sant Martí, darrera l'església de Sant Martí de Riudeperes

Element arquitectònic
XX
Legal
Normes subsidiàries Aj.Calldetenes. Núm.5.14
A.C.A.Agència Catalana de l'Aigua. C/Provença, 204-208 (08036 Barcelona)
Raquel Valdenebro Manrique

Es tracta d'una font que es troba actualment molt ensotada, i que ha estat inclosa dins de l'itinerari de la ruta dels molins. Es troba ubicada a tocar del torrent de Sant Martí, al seu marge de migdia, darrera de l'església de Sant Martí de Riudeperes. Es tracta en realitat d'un petit brollador format per una canalera metàl·lica, que raja l'aigua, i l'aboca a una petita aigüera, excavada al terreny natural. L'entorn immediat es troba protegit per una barana de fusta, i senyalitzat, format part de la ruta dels molins.

Segons informació oral recollida dels habitants de Calldetenes, antigament aquesta font es trobava bastant més enlairada del que avui dia es troba. Com a font, era utilitzada per totes les cases i masies dels voltants- la Calvaria, el Noguer, Can Baixas, Can Sellarés, etc.- convertint-se en el lloc d'aprovisionament habitual d'aigua. Ells també informaven com durant alguns anys aquesta font es va perdre degut a les canalitzacions que s'hi van efectuar. Actualment, ha estat restaurada i torna a rajar, però al recuperar-la es va enclotar al terra, a un nivell inferior del que havia estat antigament. L'aigua que raja, però, prové de la xarxa de subministrament del poble.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes AA.DD (1996) Normes subsidiàries de Planejament. Normes urbanístques. Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes. VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.