Fons documental de la Baronia de Montbui

Modern
    XV-XIX
    Legal i física
    Llei 10/2001 (DOGC 3437, 24/07/2001)
    Obert
    Científic
    Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana. Ctra de la Sagrera, 3.
    Marta Lloret Blackburn - Antequem S.L.

El fons documental de la Baronia de Montbui el trobem dipositat a l'Arxiu del Vallès Oriental i està format per la documentació de la jurisdicció que des del període baix medieval agrupava les parròquies de Bigues, Riells, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d'Amunt, l'Ametlla del Vallès, Palaudàries, Sant Feliu de Codines i Sant Mateu de Montbui. En total hi ha 3,3 metres lineals de documentació, en suport de paper, datats entre els anys 1417 i 1849. La majoria dels documents estan datats entre els segles XVII i XIX, essent la documentació anterior més escassa. Hi trobem albarans, rebuts, comptes, correspondència, llibres de la cort del batlle, llibres d'actes, etc.

La Baronia de Montbui va ser una jurisdicció del terme del castell de Montbui, que des del segle X comprenia les parròquies de Bigues, Riells, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d'Amunt, l'Ametlla del Vallès, Palaudàries, Sant Feliu de Codines i Sant Mateu de Montbui. La baronia va estar en possessió dels Bell-lloc, els Montbui, la cúria de Barcelona, entre d'altres; fins que l'any 1490 va passar a formar part de la jurisdicció pel Consell de Cent de Barcelona. Després del Decret de Nova Planta, la baronia va començar a ser governada per un consell, tot i que alguns pobles ja n'havien deixat de formar part. El consell va reunir-se en diversos indrets del poble, ja sigui la plaça de l'Església de Santa Eulàlia de Ronçana, com l'alzinar de Can Burguès o el Casalot, situat on actualment hi ha la Fàbrica. No va ser fins a mitjans del segle XIX que es va produir la dissolució definitiva de la baronia, constituint-se així els municipis actuals amb els respectius ajuntaments. El fons documental que s'havia generat fins aleshores va quedar en mans de l'Ajuntament de Santa Eulàlia, fins que l'any 1963 el va cedir en dipòsit a l'Hemeroteca Municipal Josep Móra de Granollers. L'any 2005 va ser traslladat al dipòsit del nou Arxiu Comarcal amb la resta de la documentació de l'Hemeroteca, on l'any 2010 va ser inventariat de forma exhaustiva.

PÉREZ, X. (2010). Inventari del fons documental de la Baronia de Montbui (Santa Eulàlia de Ronçana, Bigues, Riells, Lliçà d'Amunt, Palaudàries, l'Ametlla del Vallès, Sant Mateu de Montbui i Sant Feliu de Codines). 1417/1849, Fons núm. 30. Arxiu Comarcal del Vallès Oriental.