Fons d'imatges de Vallcebre a l'Arxiu Comarcal del Berguedà (ACBR)
Vallcebre

Berguedà
    Pla de l'Alemany, s/n –Pavelló de Suècia- 08600 Berga.
    Al centre de Berga, al Pavelló de Suècia

42.20325
    Patrimoni documental
    Fons d'imatges
    Any
    1969-78
    Desconegut / Josep Deseuras i Vilanova.
    Legal i física
    Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'Arxius i Documents.
    Restringit
    Científic
    Ajuntament de Berga
    Anna Junyent Traserra

El fons fotogràfic de l'ACBR està format, d'una banda, per 7 postals de Vallcebre i de l'altre, per 19 fotografies realitzades per Josep Deseuras i Vilanova.
    Les 7 postals són vistes del poble de Vallcebre i dels seus paisatges. Aproximadament, les postals es podrien datar de mitjans del segle XX, ja que en dues postals de la panoràmica del poble s'hi pot observar l'església que es construí a Vallcebre l'any 1931. Només 2 postals ens aporten certa informació:
    - Vallcebre-3. Pont de la Foradada, Edit. Masana.
    - Al fondo La Clusa, nº32-Vallcebre. Foto Puig Ribera.
    Les altres 19 fotografies pertanyen al Fons Deseuras i ens mostren paisatges i vistes del terme municipal de Vallcebre i del nucli. Les 19 imatges, cronològicament, es poden situar entre el 1969 i el 1978.

El fons Deseuras encara no es pot consultar perquè s'està digitalitzant i catalogant. Tot i que hi ha més d'un 80% de les fotografies documentades, podria ser que n'apareguessin més, per tant, la xifra exacta no es podrà saber fins que s'hagi acabat de documentar tot el material.

A inicis del segle XX molts excursionistes i fotògrafs començaren a fotografiar els paisatges per on transitaven. Moltes d'aquestes fotografies esdevingueren postals que, avui en dia, ens permeten veure unes panoràmiques esplèndides de la majoria de pobles de Catalunya, especialment del Pirineu i la costa.
    Pel que fa al fons Deseuras, aquest es cedí a l'ACBR el maig de 2006. El fons està format per més de 168.000 negatius que recullen la vida berguedana des del 1953 fins el 1980. Josep Deseuras va recollir tota l'actualitat política en actuar com a fotògraf oficial de l'Ajuntament i, com a professional, multitud de reportatges, tant d'activitats i festes públiques, com de privades. A més d'una bona quantitat de paisatges de muntanya i de viles i pobles de la comarca destinats a postals.

PEDRALS, Xavier (2006). Arxius, nº 47. Estiu 2006.