Fons documental de Vallcebre a l'Arxiu Comarcal de Berga
Vallcebre

Berguedà
    Pavelló de Suècia, s/n, 08600 Berga
    Entrant a Berga per la Carretera de Solsona, agafem el c/ Comte Oliva i girem a la dreta.

42.20325
    Patrimoni documental
    Fons documental
    Medieval
    Modern
    XIV/ XIX
    Any
    Berenguer de Tresserres (pergamí)/ Desconegut
    Regular
    El pergamí té brutícia i taques superficials, retallat. Segell retallat, perdut./ El cens ben conservat.
    Legal i física
    Llei 10/2001, de 13 de juliol. Edifici tancat.
    Científic
    Ajuntament de Berga, Arxiu Comarcal del Berguedà
    Anna Junyent Traserra

A l'Arxiu Comarcal del Berguedà s'hi poden trobar 2 documents referents a Vallcebre: un pergamí d'un proces judicial datat l'any 1390 i un cens militar del 18. El Pergamí és un procés judicial engegat arran d'una venda feta per Joan I, el Caçador, a Ramon de Peguera, cavaller, senyor de la baronia de Lluçà, d'un domini que el rei tenia al castell de Peguera, a la parròquia de Santa Maria de Vallcebre. El dit domini era tingut en feu del rei pel mateix Ramon de Peguera, i era conformat per masos, terres, vinyes i els seus habitants.
    El cens militar de 1856 és un llibre que conté llistats de les cases dels pobles del Berguedà on hi havia nois o homes joves que poguessin ser aptes per anar a l'exèrcit. El llistat està agrupat per pobles i de cadasun d'ells s'especifica el nom de la casa, qui l'habitava i qui n'era el propietari. Concretament, pel municipi de Vallcebre, hi ha allistades 166 cases.

L'Arxiu Comarcal del Berguedà conté documents de la ciutat de Berga i també n'aplega d'alguns pobles del Berguedà, tot i que, aquests darrers, en menor mesura. Els documents més antics que conserva daten del segle XIII. La documentació està ordenada amb les seccions següents: fons de la Generalitat de Catalunya, fons de l'Administració local, fons de l'Administració reial i senyorial, fons notarials, fons judicials, fons d'institucions, fons d'associacions i fundacions, fons comercials i d'empreses, fons patrimonials, fons personals i col·leccions.
    El cens es va fer per tal que el govern pogués tenir un cert control de les cases i els habitants dels pobles del Berguedà. Cal tenir present que el Berguedà havia sigut una zona que havia aportat nombrosos contingents a les files carlistes, per tant, en una època d'entreguerres, aquesta era una eina necessaria i de primera mà per tal de conèixer qui podia anar a engrossir l'exèrcit liberal o qui, pel contrari, havia passat a les files rebels.