Fita de terme a la cruïlla entre el Nucli Antic - Els Molins i l'Estació
Rajadell

Bages
    Barri de l'Estació
    Cruïlla de carreteres que porten a L'Estació i als Molins-Nucli antic

4620839
    Patrimoni moble
    Element urbà
    XVIII-XIX
    Ornamental
    Ajuntament de Rajadell
    OPC 2017-2020 F. Xavier Menéndez

Fita de terme de pedra sorrenca en forma prismàtica i de base rectangular. En un dels costats presenta l'escut de Rajadell amb els raigs característics divergents, i a l'altre, l'escut del Ducat de Cardona, amb el triple card característic coronat amb fulles.

Actualment està ubicat en una mena de rotonda que hi ha en la cruilla entre la carretera dels Molins/carretera de Rajadell (que mena al Nucli Antic passant per Molins) i la cerretera que ve del barri de l'Estació.
    Va ser traslladada en aquest lloc per l'ajuntament els anys 90. Amb tota seguretat deu correspondre a la fita de terme 3 entre Rajadell i Fonollosa, d'acord amb la delimitació oficial feta per la Generalitat el 2016 (veure bibliografia). Actualment hi ha una petita fita de pedra de forma irregular de 20 cm x 15 cm de costat a la base i 17 cm. d'alçària, força deteriorada. Se situa a l'extrem SE de la partida de les Vinyes de Can Saldes, a uns 140 m al SE de la casa de Can Saules Nou (Fals), al límit N. del terme. Les coordenades UTM ETRS89 31T són: X: 395467,8 i Y: 4621060,1

Segons Molins (2016), prové de la partió dels termes de Fonollosa i Rajadell, prop del Mas de Cal Saldes (Fals), entre Cal Saldes o La Mallencosa (Fals) i les Caranyes (Rajadell), a la carretera de la Mallencosa. La peça va ser retirada per l'ajuntament de Rajadell del seu emplaçament original cap els anys 1998-99, per que l'havien intentar robar. El terme de Fonollosa pertanyia a la jurisdicció senyorial dels ducs de Cardona.

RESOLUCIÓ GAH/2400/2016, de 18 d'octubre, per la qual es dóna publicitat a la delimitació entre els termes municipals de Fonollosa i de Rajadell. DOGC núm. 7236 (28/10/2016).
    MOLINS I ROCA, Ernest. (2016). Fals. La Història. Zenobita Edicions. Ajuntament de Fonollosa