Col·lecció dels Bastoners de Rajadell
Rajadell

Bages
    Local social Colla dels Bastoners. La Fàbrica. Els Molins.
    Seu social Bastoners de Rajadell

4620604
    Patrimoni moble
    Col·lecció
    XX
    Restringit
    Cultural
    Bastoners de Rajadell
    OPC 2017-2020 F. Xavier Menéndez

Col·lecció de bastons, documents, fotografies i altres elements relacionats amb l'activitat de la Colla Bastonera, exposades en vitrina. Es tracta de bastons i altres elements d'altres colles de tot Catalunya, donades per aquestes.

(Es tracta d'un element de propietat privada pero d'accés públic)

Els Bastoners de Rajadell són entitat molt important a Rajadell. Hi ha indicis no confirmats que ens remunten l'origen del Ball de Bastons a Rajadell als segles XVI i XVII. L'activitat bastonera fou rellevant des de la segona meitat del segle XVII i de ben segur a la segona meitat del segle XIX. Al voltant dels anys 1908-09, per motius que es desconeixen, el ball va desaparèixer, L'any 1949 un grup de joves el va voler recuperar, però es va trobar que les músiques havien desaparegut durant la guerra civil. Van haver de tornar-les a escriure seguint l'entonació dels que les recordaven. D'aquesta manera es va recuperar del Ball de Bastons a Rajadell. Després d'un breu període inactiu, el 1969 es reprèn l'activitat del Ball de Bastons. Gràcies a l'escassedat i a la poca disposició dels nois, les noies passen a formar part dels Bastoners de Rajadell, i així es creà el primer grup mixt de bastoners a Catalunya. Des del 1969 ja no s'ha deixat de ballar el Ball de Bastons a Rajadell, i la bona situació del grup va provocar que tres anys més tard es formés una segona colla. Els Bastoners de Rajadell van ser un dels grups impulsors de la I Trobada Nacional de Bastoners de Catalunya, celebrada a Santa Maria d'Oló el 6 de juny de 1976. És un dels pocs grups que han participat en totes les trobades que s'han fet des de la primera. L'any 1983 van ser els encarregats d'organitzar la vuitena edició de la trobada, que es va fer a Rajadell i va ser una de les més nombroses fins ara, amb més de 1.200 participants.

Web Municipal