Festa Major dels Sants Màrtirs

XVII-XXI
    Obert
    Jordi Montlló Bolart

Vilassar de Dalt celebra la seva Festa Major en honor als Sants Màrtirs el 29 d'abril des de l'any 1654, amb motiu de l'arribada de les relíquies dels Sants Màrtirs de Càller. En aquesta festa, els actes religiosos en honor dels Sants Màrtirs tenen un paper molt important. Es parla d'obrir i tancar els sants Màrtirs. Comença la vigília del 29 d'abril amb l'obertura del reliquiari. A partir del 2004 es recupera el Vot de poble, que tenia 350 anys d'antiguitat (1654) per part dels representants de les entitats i associacions de Vilassar. Tot seguit es fa la cantada dels Goigs, editats per primera vegada l'any 1887. Els Gegants ofereixen el ball dels Sants Màrtirs.
    El dia 29 es fa l'Ofici Solemne. A més a més hi ha una sèrie d'actes festius destinats a tot tipus de públic i que varia en funció de les realitats de cada any però que mantenen una mateixa estructura basada en la música, l'esport, la gastronomia, la cultura i la tradició.
    Destaca la trobada de gegants amb cercavila i els espectacles de foc dirigits pels Diabòlics anònims i els Diablons. La canalla té la seva programació específica. I no pot faltar una arrossada popular.
    També es fa una trobada de tots els nens, joves i homes que porten el nom de Pere Màrtir.
    El darrer dia es fa l'acte litúrgic més solemne: Tancar els Sants Màrtirs; durant el qual s'interpreten, amb acompanyament d'orquestra, les antiquíssimes Completes, seguides d'una processó, de la lletania dels sants, del cant dels goigs, del repartiment de les flors amb les que han enramat la capella i del tancament dels reliquiaris.

Vilassar de Dalt té dues festes majors igual d'importants les dues; una a la primavera, en honor als Sants Màrtirs, i l'altra a l'estiu, en honor dels seus patrons.

L'origen cal buscar-lo amb el culte a les relíquies exhumades de les necròpolis paleocristianes de la ciutat de Càller, a l'illa de Sardenya, que Salvador Riera, fill de Can Rafart, aconseguí de l'arquebisbe Francesc d'Esquivel, mentre servia al comte Alfons d'Erill, virrei de Sardenya (1617-1623). Arriben de Càller l'any 1623 i de bon principi són invocades per l'obtenció del benefici de la pluja en èpoques de sequera. Es construeix una capella annexa a l'església parroquial en honor seu; entre 1625 i 1632
    En el Consell General de tots els caps de casa reunits a l'antic cementiri parroquial, celebrat el 5 d'abril del 1654, diumenge de Pasqua de Resurrecció, s'estableix el Vot de poble. Els reunits, 107 vilassarencs presidits pel batlle, els jurats i els consellers ordinaris d'aquell any, decideix per unanimitat que cada 29 d'abril fos festa a la parròquia i terme de Vilassar.

AA.VV (1995). De Càller a Vilassar (1623-1993).. Parròquia de Sant Genís de Vilassar. Vilassar de Dalt.
    BENITO Pere (2006). Vilassar de Dalt, un poble de futur. Ajuntament de Vilassar de Dalt.
    MAS, Mossèn Josep (1908). Nota històrica de les relíquies dels Sants màrtirs de Vilassar de Dalt. Barcelona. Societat General d'arts gràfiques.
    SAMON, Josep, coord. (1991). Vilassar i els Sants Màrtirs. Museu Municipal de Vilassar de Dalt.
    SAMON, Josep (2004) 350 anys i més; dins programa de Festa Major dels Sants Màrtirs, Vilassar de Dalt.
    SAMON, Josep (2008). Petita història dels Sants Màrtirs de Vilassar de Dalt. Confraria dels Sants Màrtirs. Edició editorial Mediterrània. Barcelona.