Festa Major de Sant Genís

XIX-XX
    Obert
    Jordi Montlló Bolart

Vilassar de Dalt celebra la seva Festa Major en honor als patrons de Vilassar; Sant Genís d'Arlés, notari i màrtir, i Sant Genís de Roma, comediant i màrtir, el 25 d'agost i el cap de setmana més proper.
    Tot i mantenir els elements formals, com el Pregó, i celebrar el tradicional Ofici Solemne, té un caràcter més lúdic que la dels Sants Màrtirs. Tot i així, manté aspectes que li donen un valor afegit, com exposicions o articles d'història en el catàleg. Durant molts anys, s'havien fet passejades culturals per conèixer llocs del municipi amb un interès històric o patrimonial.
    El gruix de les activitats està relacionat amb la festa i la música, balls, concerts, correfocs, festa infantil, ballada de sardanes o concurs per escollir l'hereu i la pubilla.
    La festa finalitza amb una sardinada popular, la cantada d'havaneres i el rom cremat. Cal destacar que des de fa uns anys no es fa castell de focs, per exprés desig de la Comissió de festes i poder destinar el cost en altres activitats.

Vilassar de Dalt té dues festes majors igual d'importants les dues; una a la primavera, en honor als Sants Màrtirs, i l'altra a l'estiu, en honor dels seus patrons.

Lluny queden aquells anys on s'instal·lava l'envelat a la Plaça de la Vila i les noies estrenaven vestits encarregats amb temps a les modistes del poble.

BENITO Pere (2006). Vilassar de Dalt, un poble de futur. Ajuntament de Vilassar de Dalt.
    VILÀ, Xavier (2001). De Vilassar i la Festa Major a començaments del segle XX; dins el programa de Festa Major de l'any 2001. Vilassar de Dalt.