Fals pebrers del cementiri
Sant Just Desvern
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
3 exemplars de fals pebrer (Schinus molle) situats a l’interior del cementiri de la població, els dos de més port a tocar de la porta d’accés al recinte.
De la família de les anacardiàcies, es caracteritza per una capçada ampla de brancatge penjant, un tronc tortuós i fisurat amb escorça escamosa de color grisós i vermellós.
És un arbre perennifoli de fulla composta, amb folíols lanceolats i distribució paripinnada. Floreix de maig a juny amb inflorescències ramificades, llargues i penjants, de color blanc verdós. El fruit és petit globós de color vermell, molt semblant al del pebre.
Història
Espècie al·lòctona originària d'Amèrica del Sud, present des del sud de Mèxic fins al nord de Xile. Introduïda com arbre ornamental molt habitual a parcs, jardins i carrers a causa de la seva resistència a les altes temperatures i la sequera.
La seva resina, que és molt aromàtica, té propietats analgèsiques, insecticides, bactericides, antivirals, antifúngiques i estimulants. A sud-amèrica s’ha emprat en medicina popular com a dentífric. Durant el període prehispànic, els inques feien servir la resina en el procés d’embalsamament dels morts.
El fruit és picant, motiu pel qual s’ha utilitzat com a substitut del pebre com condiment, malgrat presentar un important grau de toxicitat en dosis altes. També és usat com aromatitzant de begudes i com un remei contra les picades de mosquit.
Els folíols tallats i llençats a l’aigua es mouen de manera descontrolada, una reacció que es produeix per la ràpida sortida de la gran quantitat d’oli essencial present a les fulles.
Bibliografia
AJUNTAMENT DE SANT JUST DESVERN (2014). Ordenança de protecció de l’arbrat i dels espais verds de Sant Just Desvern.
CABALLERO ARROYO, Cecilia; GUAL DEVESA, Ramon; RUEDA AGUILERA, Ferran (1997). Arbres de Sant Just Desvern. Ajuntament de Sant Just Desvern.


