Estructura defensiva del pont del Marçal
Prats de Lluçanès

Osona
    Sector nord-est del terme municipal
    A 1500 metres per pista forestal de la carretera BP-4653, punt quilomètric 2'400

420596
    Element arquitectònic
    Modern
    XVII-XVIII
    Es conserven els murs de càrrega i les obertures en bon estat, tot i que no es conserva la teulada.
    BPU
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tipus de protecció: Integral
    Sense ús
    Ref. cad.: 003A00002
    Jordi Compte i Marta Homs

L'estructura defensiva del Marçal està ubicada uns metres al nord del pont del Marçal i prop de les restes del molí del Marçal, en els anomenats camps de l'horta, a l'extrem nord-est del terme municipal. Es tracta d'una barraca de petites dimensions i planta quadrada amb unes característiques de construcció que indicarien una funció defensiva. L'estructura, encarada al sud i al pont del Marçal, està construïda amb murs de càrrega de maçoneria de pedra, amb carreus treballats delimitant les cantonades i emmarcant les obertures. Les seves dimensions, quadrades, són de 3'36 metres per costat, deixant un espai útil a l'interior de 2'45 metres per banda. La façana principal, orientada al sud, presenta una porta estreta emmarcada amb pedra treballada que constitueix l'únic accés a l'interior de l'estructura. A banda i banda de la porta, aprofitant els brancals d'aquesta, hi ha una petita espitllera emmarcada amb carreus treballats. Les altres tres façanes presenten únicament una obertura cada una. En els tres casos es tracta d'una petita espitllera emmarcada amb carreus treballats. Concretament, aquestes espitlleres estan emmarcades amb un carreu pla horitzontal a la base, dos carreus triangulars a cada banda que provoquen una obertura de doble esqueixada, i un carreu horitzontal com a llinda que insinua una forma d'arc rebaixat.

Tot i desconèixer l'origen i la funció d'aquesta estructura, és probable que la seva existència vagi lligada a la del pont del Marçal.