Estany i Font de la placeta Francesc Macià

Any
    1956
    J.R. Ferrater i Ducay
    BCIL (955-I Acord de Ple de 31/07/2003).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Conjunt ornamental ubicat a la Plaça de Francesc Macià format per un estany amb font i brollador. L'estany és de planta rectangular compost per dues seccions separades per un petit mur. Encapçala el conjunt la font, el brollador de la qual s'ubica en un pilar en forma de prisma quadrangular. S'hi accedeix a través d'una petita escalinata de tres graons. L'aigua arriba a l'estany mitjançant un brollador de fosa de forma quadrada amb un relleu central que representa la cara d'un lleó clàssic. Just al darrera del brollador de la font. Abans hi havia uns sortidors en forma de peix. Damunt el prisma hi trobem un pedestal al damunt del qual hi ha una escultura en bronze d'un nen que porta un globus de vidre o fanal. La figura original, quer era de pedra, ha estat substituïda per una reproducció aproximada en fosa de color negre. Dins l'estany, també hi trobem el bust en homenatge al president Francesc Macià.

La Plaça de Francesc Macià es va construir a inicis del segle XX quan es va instal·lar la fàbrica Baurier i la família Font i Vinyals va començar a urbanitzar les terres del seu pavelló de caça, configurant el barri de Sant Joan. L'any 1954 el consistori adrianenc va encarregar a l'arquitecte municipal, J.R. Ferrater i Ducay, la redacció del projecte d'estany ornamental. La font ha arribat als nostres dies amb algunes modificacions.

El barri de Sant Joan Baptista, on trobem emplaçada la placeta Francesc Macià, va néixer amb la construcció de la Fàbrica Baurier, la construcció de la central tèrmica de l'Energia Eléctrica de Cataluña" i amb la urbanització dels terrenys de la família Font i Viñals. A la dècada del 1920 altres fàbriques, com la CELO (de la qual en conservem una xemeneia) o "la Borra", també s'instal·len a aquesta zona, convertint-se la placeta Macià en el nexe d'unió entre el barri de dalt (l'actual Sant Adrià Nord) i el barri de baix (Sant Joan Baptista). És per aquest mateix motiu que s'anomenà Plaça de la Unió. Durant la II República va passar a dir-se plaça Francesc Macià, i amb l'arribada de la Dictadura el nom es canvià i dient-se plaça Martínez Anido. El projecte d'urbanització de la plaça de l'any 1954 suposa el precedent a la col·locació de l'estany i la font ornamental. Possiblement en aquell moment es devia instal·lar l'escultura del nen sostenint el globus. Mesos abans, ja s'havia traslladat un fanal provinent de la plaça de Maria Grau. En la reforma dels entorns de la dècada del 1980, destinada a la construcció del centre comercial PRYCA i la urbanització de l'avinguda de la platja, l'escultura del nen va desaparèixer. No va ser fins al 2002 que es va col·locar una nova escultura, relativament semblant a la primera. L'any 2003, el Ple de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs ho declarà Bé Cultural d'Interès Local.

BELLOSTES, J. i ARNAU, N. (2002): Catàleg de béns culturals d'interès local del municipi de Sant Adrià de Besòs. ASAB. UI. 1231, 5.