Bust d'homenatge al President Macià

Realisme
    Any
    Carolina Coma-Cros
    BCIL (956-I Acord de Ple de 31/07/2003).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Monument commemoratiu dedicat al Molt Honorable Senyor President Francesc Macià, ubicat a la plaça que porta el seu mateix nom; just al centre de l'estany de la font ornamental que hi ha a la plaça. Està compost pel bust de bronze que reprodueix la imatge de Francesc Macià, que reposa damunt un bloc prismàtic de pedra sorrenca trencat en dos parts per una escletxa asimètrica de doble curvatura. L'acabat superficial de les cares del prisma és llis a cop de buixarda, mentre que el de les cares interiors de l'esquerda és desbastat. El tros de bloc més estret que queda al davant, està lleument rotat, a la cara frontal d'aquests hi ha una placa de metacrilat amb el següent text: "A Francesc Macià (1859-1933) el poble de Sant Adrià", on segueix una petita biografia del president. El segon bloc té la funció de pedestal del bust.

Francesc Macià i Llussà (Vilanova i la Geltrú, el Garraf, 21 de setembre de 1859 - Barcelona, 25 de desembre de 1933) va ser militar, polític independentista català i President de la Generalitat de Catalunya (1931-33), conegut popularment com l'Avi. El 14 d'abril de 1931 proclamà la República Catalana com a estat integrant de la Federació Ibèrica.

L'any 1980, per iniciativa dels veïns del barri de Sant Joan Baptista, materialitzada en forma de proposta del grup municipal del PSUC al ple de l'Ajuntament, el consistori va aprovar col·locar un bust en homenatge al president de la Generalitat Republicana Francesc Macià i Llussà, a la plaça del mateix barri que porta el seu nom. El mateix ple també va aprovar que l'adquisició del bust es financés a partir d'una subscripció popular. Sis anys després, en el marc de les festes del barri, el 23 de juny de 1986 es va inaugurar el monument, amb la presència de Maria Macià, filla del president. Actualment, cada dos anys, alternant-se amb el monument en homenatge a Lluís Companys, aquest monument acull l'ofrena floral de la Diada Nacional de Catalunya, l'Onze de Setembre, on destaca la participació de totes les associacions i entitats del municipi

ASAB (1) UI. 1076, exp.1. BELLOSTES, J. i ARNAU, N. (2002): Catàleg de béns culturals d'interès local del municipi de Sant Adrià de Besòs. Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 55, juliol-agost 1986. http://monuments.iec.cat/fitxa.asp?id=91&abrev=cat