Estació d'Olesa dels Ferrocarrils de la Generalitat
Olesa de Montserrat

    Baix Llobregat
    Plaça Doctor Fleming, s/n
    93

    Coordenades:

    41.54111
    1.88867
    407303
    4599424
    Número de fitxa
    08147 - 118
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Segle
    XX
    Any
    1922
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí: IPIC 11.358.147
    Accés
    Fàcil
    Científic
    Titularitat
    Pública
    Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. C/ Cardenal Sentmenat, núm. 4. Barcelona
    Autoria de la fitxa
    Jordi Piñero Subirana

    Estació dels Ferrocarrils de la Generalitat, que ha conservat exteriorment la tipologia de la construcció originària de l'any 1922. És una construcció de planta rectangular, amb planta baixa més un pis. Les diferents façanes presenten una decoració que imita una estructura d'embigat antic, tot emmarcant una línia de finestres al primer pis. Això junt amb la teulada de pissarra, amb un voladís sostingut per cabirons de fusta, li dóna un cert aire de construcció nòrdica.

    Es conserva documentació a l'Arxiu Històric d'Olesa

    L'any 1859 s'inaugurà el tram fins a Manresa de la línia de Ferrocarrils del Nord, però el projecte que es va dur a terme passava a uns 4 km del nucli d'Olesa, i el camí que hi conduïa no es va enllestir fins els volts de 1866. La construcció del Carrilet o línia de ferrocarrils catalans va començar amb l'aprovació del projecte que havia d'unir Martorell i Manresa (1901). No va ser fins el 29 de març de 1922 que s'inaugurava el traçat de 6 km que anava d'Olesa a Martorell. El juliol del mateix any s'acabà de construir la línia que connectava Olesa amb el balneari de la Puda i fins a Monistrol. La construcció de la línia i de l'estació d'Olesa va anar a càrrec de la Companyia General dels Ferrocarrils Catalans, constituïda l'any 1919. L'arribada d'aquesta línia a Olesa va suposar una millora substancial de les comunicacions amb l'exterior, unes comunicacions que tradicionalment havien estat molt dolentes per carretera. Des de 1979 la línia depèn dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

    MARTÍNEZ NOGAREDA, E (2000). L'Abans. Olesa de Montserrat. Recull gràfic. 1875-1965. Ed. Efadós, p. 163-167