Estació de Renfe
Montgat

    Maresme
    Carrer Marina, s/n
    Emplaçament
    Davant la plaça de les Mallorquines

    Coordenades:

    41.46297
    2.27212
    439214
    4590409
    Número de fitxa
    08126-6
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Eclecticisme
    Segle
    XX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 8731
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Privada
    Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (Adif)
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn

    Edifici de planta rectangular que es troba format per un cos central de planta baixa, pis i golfes, dos cossos laterals de planta baixa i pis, i un cos de planta baixa. El cos central té la coberta a dues vessants amb el carener paral·lel a la façana principal, mentre que els laterals la tenen plana. Les façanes principal i posterior estan compostes simètricament segons set eixos amb les finestres d'arc escarser, emmarcades i ressaltades per diferent color. Les finestres de les golfes són de menors dimensions i d'arc pla. Les dues façanes estan coronades amb un frontó de línies neoclàssiques. El tractament exterior dels murs és l'obra vista, que contrasta amb el color cru de les obertures, els angles cantoners, les cornises i el coronament.

    L'estil de l'edifici es correspon amb el de nombroses estacions ferroviàries construïdes en la mateixa època.

    La construcció de la primera línia ferroviària de la península ibèrica data de mitjans del segle XIX. El principal artífex de l'obra fou l'indià mataroní Miquel Biada i Bunyol, que havent vist les comoditats del ferrocarril a la colònia de Cuba volgué introduir-lo per desplaçar-se a Barcelona. Però va haver d'anar a Londres per obtenir suport per al projecte. Juntament amb els seus amics Josep Maria Roca Cabanes i Jaume Badia Pardines van fundar la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró. L'any 1847 van començar les obres, sota la supervisió tècnica de l'enginyer anglès Joseph Locke, també inversor de l'empresa. El traçat transcorria paral·lel al Camí Ral, excepte en arribar a Mataró, on seguia la línia de costa. El turó de Montgat va suposar un obstacle en tal recorregut, pel que es va decidir fer-hi un túnel que, com la línia, era el primer de l'estat. Aquest imprevist, però, va fer augmentar notablement les despeses de la línia. Va ser excavat amb pic i pala, i la pedra que s'extreia era estesa sota el carril del tren. Un cop acabat el túnel, popularment conegut com "La Foradada", la pedra pel carril es seguí extraient del turó de Montgat, aquest cop de la part superior. Finalment, el dia 28 d'octubre de 1848 va ser inaugurada la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró. No serà fins al segle XX que es va construir l'estació de Montgat, i posteriorment la de Montgat Nord al barri de Monsolís.

    CATALUNYA. GENERALITAT. DEPARTAMENT DE CULTURA. IPA: Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Montgat (Maresme). 2007.