Túnel ferroviari del turó de Montgat
Montgat

    Maresme
    Turó de Montgat
    Emplaçament
    Al principi del Carrer de Mar

    Coordenades:

    41.46607
    2.27946
    439830
    4590748
    Número de fitxa
    08126-5
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Obra civil
    Contemporani
    Eclecticisme
    Segle
    XIX
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL (Num.670 CPCC)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 8730
    Accés
    Fàcil
    Social
    Titularitat
    Privada
    9808403DF3990H0001XP
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn

    Túnel ferroviari que travessa el Turó de Montgat, connectant així la zona de les Mallorquines amb la del barri Antic. La boca orientada a gregal es troba flanquejada per una estructura de ceràmica i paredat comú amb dos pilars quadrangulars amb grans capitells. El mur està decorat amb imbricacions ceràmiques i rematat amb merlets. La boca de garbí va quedar malmesa durant la Guerra Civil i es va substituir per una de formigó.

    La construcció de la primera línia ferroviària de la península ibèrica data de mitjans del segle XIX. El principal artífex de l'obra fou l'indià mataroní Miquel Biada i Bunyol, que havent vist les comoditats del ferrocarril a la colònia de Cuba volgué introduir-lo per desplaçar-se a Barcelona. Però va haver d'anar a Londres per obtenir suport per al projecte. Juntament amb els seus amics Josep Maria Roca Cabanes i Jaume Badia Pardines van fundar la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró. L'any 1847 van començar les obres, sota la supervisió tècnica de l'enginyer anglès Joseph Locke, també inversor de l'empresa. El traçat transcorria paral·lel al Camí Ral, excepte en arribar a Mataró, on seguia la línia de costa. El turó de Montgat va suposar un obstacle en tal recorregut, pel que es va decidir fer-hi un túnel que, com la línia, era el primer de l'estat. Aquest imprevist, però, va fer augmentar notablement les despeses de la línia. Va ser excavat amb pic i pala, i la pedra que s'extreia era estesa sota el carril del tren. Un cop acabat el túnel, popularment conegut com "La Foradada", la pedra pel carril es seguí extraient del turó de Montgat, aquest cop de la part superior. Finalment, el dia 28 d'octubre de 1848 va ser inaugurada la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró.

    ANDREU, J.; ROCA, M. (1998). Camí de Ferro, 150 anys. Barcelona: Lunwerg. CATALUNYA. GENERALITAT. DEPARTAMENT DE CULTURA. IPA: Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Montgat (Maresme). 2007.