Estació d’anclatge del telefèric miner (prop de cal Taulé)
Navàs

Bages
    Sector sud-oest del terme municipal. Antic terme del castell de Torroella, parròquia de Sant Salvador de Torroella.
    Carretera a Cardona (C-55), al km. 53,8 (al costat de l'estació elèctrica), camí en direcció nord-oest uns 700 m. Entrar en zona boscosa uns 50 m al NW.

Element arquitectònic
    XX
    Entorn descuidat
    Lúdic/Cultural
    08140A014000260000IM
    Jordi Piñero Subirana

Estació d’anclatge de l’antic telefèric miner de Cardona a Súria. Servia per reparar o tensar el cable del telefèric mitjançant els diferents contrapesos que encara es poden veure. Consisteix en una cavitat de planta rectangular excavada al subsòl i revestida de formigó. Té diferents elements de suport dels mecanismes amb què estava dotada. Al terme de Navàs hi ha una altra estació d’aquest tipus, i es conserven també les bases de formigó de les diferents torres que sostenien el cable del telefèric. Cada torre constava de quatre pilones. Des de fa uns anys s’ha senyalitzat un itinerari que recorre el traçat d’aquest antic telefèric.

El telefèric o cable miner de Cardona a Súria enllaçava les mines de Cardona amb l’estació del ferrocarril miner de Súria. El projecte d’aquesta instal·lació es va fer l’any 1926, i el Cable va estar en funcionament des de 1930 fins el 1969, tot i que els túnels van ésser construïts una mica més tard, els anys 1939 i 1941 respectivament. El cable miner tenia una longitud de 11.775 metres, essent el més llarg de Catalunya. El trajecte estava dividit en 6 trams i constava de 7 estacions. L´estació de càrrega estava situada a la 11 Mina Manuela, de Cardona, mentre que l´estació final era a Súria, concretament on hi havia l´estació del ferrocarril que connectava a Manresa amb els Ferrocarrils Catalans. El cable anava a un velocitat de 9 Km/h. El traçat inicial tenia 98 pilones, amb una alçada mitjana de 10´46 metres; la més baixa era de 4 metres i la més alta de 23 metres. El trajecte constava de diferents ponts i dos túnels. Una vegada suspès el servei del cable, el 1969, va començar el procés de desmantellament de totes les estructures metàl·liques. Posteriorment es va aprofitar el recorregut per instal·lar-hi una línia elèctrica. En l’actualitat de les torres del telefèric només en queden les bases de formigó. Recentment, els centres excursionistes dels municipis per on transcorria han senyalitzat un itinerari, anomenat Camí del Cable, que ressegueix el traçat d’aquesta antiga infraestructura. També s’han documentat i estudiat tots els seus elements constitutius (FÀBREGA, 2018), i se n’han guardat alguns objectes que hi estan relacionats.

FÀBREGA ENFADAQUE, Albert. (2018). “El Cable Miner de Cardona a Súria”. Actes del Primer Congrés de Patrimoni Miner, Història de la Minería i la Geologia a Catalunya. Homenatge a Luis Marià Vidal. Manresa, p.  173 – 188.

MATA, Josep M.; HIDALGO, Josep (2020). Recorregut pedestre geològic i ambiental per la comarca del Bages, pel terme municipal de Cardona (Geoparc de la Catalunya central): recorregut pels voltants de la Coromina, pel telefèric miner i per les restauracions de les escombreres de les explotacions de potassa (9 de desembre del 2020). Publicació a internet.