Església Vella de Sant Andreu
Castellfollit del Boix

Bages
    Obaga de Maians Vell. Est de Maians
    C-37z a la rotonda de Cal Ferrer direcció Manresa, passat els vins Grau el primer a la dreta. Continuar caminant i vorejant camps de conreu.

392012
    Edifici
    Romànic
    Modern
    XI-XIX
    Dolent
    Enderrocada
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Difícil
    Sense ús
    08058A001000110000PK
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

L’antiga església parroquial de Sant Andreu es troba situada a tocar de les restes del castell de Maians, d’alt d’un petit turó. Es tracta d’un edifici d’una sola nau amb un absis semicircular a llevant. El parament exterior de l’absis presenta tres sèrie de quatre arcuacions cegues separades per bandes llombardes. A cada compartiment hi ha una finestra de doble esqueixada coronada amb un arc de mig punt. Les dues finestres laterals es troben tapiades. L’accés es troba situat al mur de façana de migdia. Parament dels murs és de pedra irregular col·locada amb filades regulars a trencajunt. A l’interior de l’església, a la façana de tramuntana i just abans de la zona del presbiteri hi ha les restes d’una antiga capella amb la coberta en volta de decorada amb lloses de guix actualment desaparegudes. A l’extrem sud-oest es conserven les restes d’unes escales de pedra que donaven accés a la zona del cor.

L’antic nucli de Maians, ubicat a l’est de l’actual, s’originarà a redós del castell de Maians, citat ja l’any 967 junt amb l’església parroquial de Sant Andreu. No obstant, el lloc de Maians la és documentat l’any 924 com a Guradiola de Sal·la (Guardiola de Salane). El castell fou construït Sal·la, fundador del monestir de Sant Benet del Bages, el qual l’any 967 els li va fer la donació del castell. L’any 1593 el monestir va unir-se a Montserrat fet que va provocar que el castell de Maians passes a dependre’n d’ell, el qual va restar sota el seu domini fins al segle XIX, moment en que s’extingeixen les senyories jurisdiccionals. L’antiga església parroquial de Sant Andreu també va ser cedida al monestir juntament amb el castell. Degut al despoblament del terme, l’any 1685 l’església de Sant Andreu va passar a ser sufragània de l’església de Sant Pere de Castellfollit del Boix; funció que va recuperar la nova església de Sant Andreu erigida a l’actual nucli de Maians. L'església es va abandonar al segle XIX quan es va construir la nova església de Sant Andreu a Maians nou.

AAVV. (1981): Catalunya romànica. El Bages. Vol. XI. Pòrtic. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Castellfollit del Boix. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

MARTÍN, R.  (1987): Castellfollit del Boix a Història del Bages I. Edicions Selectes. Manresa.