Església parroquial de la Santa Creu Cabrils

Religiós
Arquebisbat de Barcelona
Jordi Montlló Bolart

L'actual edificació finalitzà l'any 1775 i s'aixecà sobre l'antiga capella i cementiri. És d'una sola nau, amb campanar quadrat, construït l'any 1915 a càrrec de la família Tolrà.
Portal senzill de pedra granítica amb la llinda gravada de l'any de construcció.
Exterior d'estil barroquitzant i interior neo-clàssic, amb algunes pintures en el sostre.
En una de les capelles laterals s'hi troba un conjunt de rajoles amb un Sant Cristòfol i una Marededéu, fetes traslladar per la mestressa de Can Vives a l'església arran de la restauració de la capella de Sant Cristòfol efectuada l'any 1953. Segons altres versions, aquest frontal fou abandonat com si es tractés de runa i Mn. Jaume Tobella el redescobrí al cap d'uns anys i el feu col·locar a l'església en motiu del bicentenari.

La façana és de pedra vista sense arrebossar per petició expressa d'un grup de veïns. El bisbat fa decantar-se per aquesta proposta en contra de l'opinió dels tècnics. El "gust" per la pedra fa estralls a l'estètica del país. Ara sembla un edifici a mig fer.

Es comença a construir l'any 1704 i s'acaba l'any 1775.
1828 instal·lació del primer rellotge mecànic.
1874 restauració de l'interior i instal·lació de l'orgue a càrrec de la família Tolrà.
1898 construcció de l'escala i el pati que comunica amb la plaça.
1904 consagració de la capella del Santíssim.
1915, reparació del campanar a càrrec de la família Tolrà, ara ja marquesos de Sant Esteve de Castellar.

VILARDELL, Alex (1988). Església parroquial de la Santa Creu. Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Municipi de Cabrils. Departament de Cultura de la Generalitat. Inèdit.