Església de les Santa Juliana i Semproniana

Any
    1950
    Lluís Mª Albín, Charles Collet
    Està afectada per un possible enderroc.
    Religiós
    Arquebisbat de Barcelona (c. del Bisbe, 5 - 08002, Barcelona)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Església parroquial de planta basilical amb tester català o llombard, de construcció contemporània però imitant l'estil de les basíliques paleocristianes dels segles V-VI dC. És a dir, es tracta d'una construcció de planta rectangular (17,5 x 40 m) amb una nau central, més ampla, i dues laterals, separades per sengles fileres de columnes (de secció quadrada) i arcs de mig punt. La nau central és més alta, te coberta sostinguda per cinc encavallades i desaigua als costats, amb el carener seguint la llargada de l'edifici. Les naus laterals són a una aiguavessant. La diferència d'alçades entre la nau central i les laterals s'aprofita per situar-hi un trifori; és a dir, conjunt de finestres per damunt per damunt els arcs de les naus laterals amb vista a l'exterior, i que permet l'entrada de llum natural. Destaquen els capitells amb una figuració volgudament primitiva, La Portalada dels pagesos, els relleus del sagrari i els estels i la Llinda; tot esculpit per Carles Collet. Malauradament s'han perdut perdut les pintures murals obra de Rafael Rosés Rivadavia. Hi havia una gran composició en el frontis de la nau amb representació de les santes Juliana i Semproniana i temes relacionats amb la seva biografia. En els murs laterals hi trobem les estacions del Via Crucis (200 x 100 cm) de tècnica mixta. A la capella del santíssim hi trobem el sant Sopar i al·legories de temes eucarístics, sacrifici d'Isaac i Melquisedec.

La utilització, darrerament, de l'església de les Santes pel culte neocatecumenal ha variat la disposició original de diversos elements, com ara l'orientació de les cadires a les naus laterals, la presència de la cripta baptismal (substituint l'original pila baptismal situada a un costat de l'entrada), l'altar i el tron del presbiteri a la nau principal i la rasa de fusta que separa físicament el presbiteri amb l'altar original i el Sagrari de la resta de la nau.

La parròquia de les Santa Juliana i Semproniana se situa al marge dret del riu Besòs, en el barri de La Verneda a l'entorn de Via Trajana. Antigament aquesta zona era un espai verd i boscós on destacava un tipus de vegetació propi de les ribes baixes dels rius: els verns. Abans del canvi social provocat pel creixement industrial, el barri de Via Trajana era un espai majoritàriament dedicat al conreu i es podien localitzar algunes petites masies. Com a conseqüència de l'arribada de les indústries, el creixement urbanístic, productiu i demogràfic van provocar la construcció dels primers polígons d'habitatges a La Verneda. Aquests primers edificis van ser ocupats pels barraquistes expulsats de l'Avinguda Diagonal per la celebració del XXXV Congreso Eucarístico Internacional de 1952. Tot i les millores que va suposar la construcció d'aquests nous barris, les famílies consideraven que patien una manca de serveis bàsics que la parròquia de les Santa Juliana i Semproniana va començar a suplir. La nova parròquia inaugurava el culte el 18 de desembre de l'any 1949, quan només hi havia la construcció d'un petit tram de 8 metres de costat del presbiteri. La inauguració definitiva fou el juliol de l'any 1950 i es va convertir en un punt de referència pel veïnatge. L'església donava suport espiritual però també tenia cura dels infants, disposava d'espais d'oci com una sala de cinema i un camp de futbol i oferia servei de menjador i dispensari a tot el barri. En les últimes dècades un edifici annex a l'església parroquial ha estat utilitzat com a Centre d'Educació Especial de Secundària Adaptada, Mare de Déu de l'Esperança.

MEMBRIVES, Marta (2017). Sant Adrià protegirà un conjunt escultòric religiós; http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/1116736-sant-adria-protegira-un-conjunt-escultoric-religios.html [consulta feta el 20/09/2020]. PRADAS, R. (2010). Via Trajana més enllà de la frontera. Col·lecció Remodelacions Urbanes. Generalitat de Catalunya. VILALTA AREÑAS, Jordi (2017). El conjunt escultòric de Charles Collet a l'església de les santes Juliana i Semproniana al barri de Via Trajana de Sant Adrià de Besòs. Informe inèdit Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 63, abril 1987. http://desdesantadriadebesos.blogspot.com.es/search/label/Santa%20Juliana%20i%20Santa%20Semproniana http://desdesantadriadebesos.blogspot.com.es/2016/03/ http://rafaelroses.net/pinturas-murales-pinturas-y-esculturas/barcelona/parroquia-de-les-santes-juliana-i-semproniana-de-sant-adria-de-besos