Els Dimonis i Dimoniets de la Colla de Geganters

Privada accessible
    Colla de Geganters de Sant Vicenç de Castellet
    María del Agua Cortés Elía

El Malparit i la Figaflor: són els gegants que representen el creixement de la colla de geganters. El diable Malparit, pesa 34 quilos i medeix 3,60 metres. Es va construir l'any 1986, tot i que es feu una remodelació el 1998. Els constructors van ser la Colla de Geganters. La diablessa Figaflor, pesa 30 quilos i medeix 3,50 metres. Va ser construïda per la Colla de Geganters l'any 1987 amb una remodelació el 1999. El seu pes és menor que el dels gegants dels barons ja que estan fets d'alumini. Es va celebrar el seu casament el 1987. Un any després de casats van tenir dos nens: el Nen i la Nena. El Nen va "néixer" l'any 1988 i la Nena el 1989. Representen dos nens vestits d'escolars, ell amb bata i ella amb uniforme blau. Pesen uns 25 quilos i amiden uns 3 metres d'alçada. La nena porta unes llargues trenes rosses i el nen porta cartera i una fona a la ma. Tots dos gegantons també tenen una bona bufanda i una gorra de llana per no passar fred quan arriba l'hivern. El cap d'aquests gegantons és fet de pasta de paper i el cos té una estructura de ferro i escuma. A diferència dels seus pares, però, el Nen i la Nena tenen un cavallet de fusta com a suport. En canvi, sí que n'han heretat els braços, ja que, com el Malparit i la Figaflor, són mòbils.

A Sant Vicenç de Castellet hi ha cinc parelles de gegants.

El Malparit i la Figaflor representen una parella de dimonis. El dimoni va néixer en el sí de la colla per dotar d'un element ben característic el Correfoc de Sant Vicenç, que es troba integrat dins la Colla de Geganters. La seva imponent figura es fa veure en les cercaviles de foc, ja que és únicament en aquestes ocasions quan llança espurnes des de les seves grans banyes. Un any després de la seva creació, el Malparit va tenir una companya, la Figaflor. Tots dos formen una parella espectacular, no només per la seva alçada, sinó per les seves peculiars característiques. Es tracta de dos gegants en què l'habitual cavallet de suport per fer-los moure s'ha substituït per un sistema de motxilla que va subjecta al cos del geganter, la qual cosa els proporciona un gran dinamisme i permet una major aproximació a la gent. Un dinamisme que s'accentua amb els braços, ja que no són rígids, sinó mòbils, i això fa que voleïn amb l'embranzida dels gegants. El Malparit vesteix una casaca blau-marí de les mateixes característiques que les dels diables del grup de Correfoc, amb dos símbols d'aquesta festa, de gran tamany, presents al pit i a l'esquena, i flames als punys i al capdavall del vestit. També porta caputxa. Quant a la Figaflor, porta un vestit vermell cenyit a la cintura, i una capa negra rematada amb un voraviu daurat i un coll alçat. Es podria dir que el Malparit i la Figaflor són els gegants més actius de la colla ja que, a més de la participació del dimoni en el Correfoc, tots dos són presents a totes les trobades de gegants en què l'entitat participa arreu. D'aquesta manera, s'ha volgut evitar també el desgast dels Barons de Castellet i limitar la sortida d'aquests a situacions especialment destacades. El Nen i la Nena prenen part principalment en festes adreçades als infants. Són protagonistes destacats en la Festa del Cagatió, que organitza la mateixa Colla de Geganters, ja que ells són els encapçalen la cercavila que obre aquesta celebració i són els primers a picar el tronc nadalenc amb el seu bastó per comprovar que està a punt per descarregar per a tots els nens i nenes del poble. A més a més, han participat en la cavalcada de Reis anant a rebre Ses Majestats amb el fanalet en la seva arribada al poble. També han participat en altres iniciatives locals (com ara la cercavila del Jugem Cantant, que organitza la coral infantil local) i en trobades arreu de Catalunya.

Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet (2002). Un recorregut per Sant Vicenç de Castellet. Editat per l'Ajuntament.