El Corral de la Barata

Productiu
    08119A005000090000YK
    Jordi Montlló Bolart

Corral situat a mà esquerra de la carretera que va des de Sabadell a Talamanca, just abans d’arribar al mas de la Barata, en el terreny conegut com els Plans de la Barata. És un edifici de planta rectangular, construït damunt d’una gran codina de pedra, sense fonamentació i aprofitant alhora la mica de marge que hi ha a la façana orientada al nord-oest. És de pedra vista, sense arrebossat de morter de calç, amb la coberta de teula àrab a un sol vessant. Els paredats sembla que han sofert reparacions en llarg del temps i la teulada, que actualment està mig ensorrada, era més baixa i es va alçar uns 0’35 m de la seva posició original. En alguns indrets s’hi observen trossos de vidre encastats per impedir l’intrusisme.

A la façana orientada al nord-oest, en el seu costat dret, hi ha un portal ben ample, emprada per entrar-hi el bestiar. Té els brancals de pedra vermella i la llinda de fusta. Actualment no hi té els portalons. A la façana sud-est en canvi, no hi ha cap porta. Les obertures es limiten a dues finestres petites, quadrangulars, realitzades amb quatre carreus de pedra més o menys plana (una per costat) que actualment estan tapiades. La de mà dreta encara conserva la reixa travessada de llangardaix o esquinça-robes. A la part inferior, a tocar de la roca s’hi observen varies obertures rectangulars (amb una petita llinda sense treballar) i estretes alhora que toquen a la roca. No es tracta d’espitlleres sinó d’obertures o orificis pels quals s’escolaven els pixums del bestiar. Se n’han comptabilitzat sis.

La façana orientada al nord-est, compta amb una porta situada al mig, amb brancals ben treballats que semblen amb tota probabilitat reaprofitats. Té marxapeus de pedra i una llinda de fusta. La portella és de fusta, feta de taulons. Actualment està tancada amb cadenat.

A la façana orientada al sud-oest s’hi ha recolzat modernament un cobert realitzat amb quatre posts de fusta i una xapa metàl·lica de color verd. Al dessota emprat en les tasques agrícoles. Al davant d’aquesta façana es poden observar uns murets de pedra seca molt ben executats.

El corral de la Barata era un recinte tancat on els propietaris hi tenien el bestiar.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.