Cova dels Ossos; Cova del Cingle dels Òbits

Romà
    IIaC - VdC
    Regular
    No s’ha fet, que consti, cap intervenció arqueològica científica des de la seva troballa. Per tant, no es pot establir si existeixen més restes o s’han malmès les que hi havia.
    BPU
    Tipologia B de la normativa específica pels elements arqueològics (Fitxa número 43 del Catàleg de Béns a protegir del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí (CC.AA)
    Difícil
    Sense ús
    Diputació de Barcelona (Rambla de Catalunya, 126. 08029 - Barcelona).
    Jordi Montlló Bolart

La Cova dels Ossos, també coneguda com a Cova del cingle dels Òbits, és situada entre els Òbits i la font Flàvia, en el cingle o tall de la gran roca que forma aquesta serra. Està  a una cota superior del camí que va dels Òbits a la font Flàvia. L'accés a l’interior de la cavitat només és possible amb una corda. Presenta un recorregut de 15 metres aproximadament i amb una alçada reduïda.

Una notícia publicada pel Centre Excursionista de Terrassa parla de la troballa d’enterraments en el seu interior, sense especificar la quantitat d’inhumacions trobades, com tampoc restes materials associades que proporcionin una aproximació a la seva cronologia. Els pocs fragments ceràmics dipositats al Museu d'Història de la Ciutat de Sabadell, corresponen a restes d'alguna àmfora i ceràmica comuna d'època ibèrica i romana.

A l’inventari del Patrimoni Arqueològic de Catalunya situen una cronologia àmplia, a causa de la manca de més dades, entre els segles II aC i el V dc. Tot i que Xavier  Font  i Jaume Munuera (2014:9) diuen que hi ha presència de material neolític, sense precisar de quin material es tracta ni fer-ne cap referència bibliogràfica.

Segons el Catàleg de l'Ajuntament (2009), els materials exhumats d'aquest jaciment es troben al Museu d'Història de Sabadell; però  segons consulta realitzada al mateix museu, no els consta a l'inventari cap material procedent de la Cova dels Ossos.

Troballa realitzada pel centre Excursionista de Terrassa, segons consta en el Catàleg (2009), l’any 1913.

AJUNTAMENT de Matadepera (2009).  Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Matadepera. Tomo IV. Catàleg de Béns.

ALMAGRO, M. et al. (1945). Carta Arqueológica de España. CSIC. Barcelona, pp.132

CENTRE EXCURSIONISTA DE TERRASSA (1935). Guia Monogràfica de Sant Llorenç del Munt. Terrassa, pp. 41-42.

FONT, Xavier (1997). Inventari del Patrimoni Cultural de Matadepera. Ajuntament de Matadepera.

FONT, Xavier; MUNUERA, Jaume (2014). Matadepera. Patrimoni cultural. Ajuntament de Matadepera.

SUADES, Ramon; SENYAL, Jordi (2020). Mapa Interactiu de Sant Llorenç del Munt i serra de l’Obac.