Creu Nova, Creu del Puntarró Corbera de Llobregat

Historicista
XVII-XVIII
Regular
El nus de la creu està unit per peces de ferro, que poden arribar a posar en perill la mateixa creu.
Legal
BCIL (14/01/87); Catàleg Municipal, 2005, núm. 69
Sí: IPA 18359
Ornamental
Associació Amics del Monument de la Creu Nova. Urb. Creu Nova, 18. Corbera de Llobregat
Agustí G. Larios, Helena Garcia Navarro

Antiga creu coberta, situada en la cruïlla dels antics camins a Barcelona i a Sant Andreu de la Barca, als afores del nucli urbà de la vila. La seva alçada és d'aproximadament 5 mts, i disposa d'un basament format per un recinte de pedra d'uns 4x4 m; en els angles hi ha tres basaments de les columnes octagonals que antigament sostenien la coberta (en una restauració recent n'hi ha afegit el quart). Al centre del recinte i sobre un triple basament octogonal, hi ha la base motllurada (on es pot llegir la inscripció "restaurada en 1883") i el fust reconstruït en diverses èpoques; a dalt hi ha un capitell pentagonal decorat amb cinc imatges bíbliques i, a sobre, la creu, també figurada (amb la crucifixió a una banda i la representació de la Verge a l'altra).

El maig de 2002 va iniciar-se la seva restauració, ajardinant l'espai dels voltants i col·locant una majòlica amb la imatge de la vista antiga i dos textos: un poema i la història de la creu. Enguany s'ha inaugurat una font en aquest espai.

Segons consta a la visita pastoral de 1887, la creu havia estat bastida en aquell indret el 1617 amb motiu d'un guariment miraculós atribuït a Santa Magdalena -per recordar aquest guariment també es va fer l'entrega d'una presentalla a la parròquia de Santa Maria-; posteriorment, possiblement durant el Sexenni Revolucionari (1868-1874), va ser enderrocada, i novament construïda el 1883. En el plànol del baró Manuel Antic i Mora (anterior al 1790) hi ha un dibuix de la creu mancada de coberta (com en l'actualitat). La data cisellada al basament de la creu és 1883 i correspon a l'any de la seva reconstrucció. El nom de Creu Nova el pren com a contraposició a una antiga creu de terme, actualment destruïda, que seria de construcció anterior.

ARAGÓ I GASSIOT, Ramon M. (1984). «Fitxa del Servei de Patrimoni Arquitectònic». Barcelona: Generalitat de Catalunya CLOPAS I BATLLE, Isidre (1982). Notes històriques de Can Moriscot. Martorell: Gráficas Martorell GARCÍA NAVARRO, Helena (1998). L'Abans. Recull gràfic de Corbera de Llobregat. El Papiol: Efadós Editorial RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1987). Documents de la història de Corbera de Llobregat. Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat RIERA I BAGUÉ, Josep M. (1995). «Fitxa del Pla especial del catàleg de patrimoni arquitectònic i natural de Corbera de Llobregat». Corbera de Llobregat: Ajuntament de Corbera de Llobregat.