Cova del Serrat del Vent
Tavertet

Osona
    Serrat del Vent
    A la dreta de la pista de Tavertet a Cantonigròs pel sot de la Vall, poc després del torrent de la Cau.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    Es troba al PEIN del Collsacabra.
    Sense accés
    Ajuntament de Tavertet
    Virginia Cepero González

La cova del Serrat del Vent és una de les més grans del món en terreny de gresos (gres de Folgueroles). Té un total de 4.273 m de recorregut i un desnivell de +215,5 m.

Aquesta cavitat, que té diversos accessos, està oberta per un riu subterrani, que ha excavat nombroses galeries i sales.

La boca inferior es troba a poca distància de la font del Gorgàs, oberta en el torrent de Gorgàs, al lloc anomenat serrat del Vent, a la dreta de la pista de Cantonigròs pel sot de la Vall, poc després del torrent de la Cau.

Les boques superiors s’obren en el torrent de l’Abeurador, situat més a l’est.

La cova, que presenta un gran interès espeleològic, és tancada i el seu riu subterrani abasteix d’aigua el municipi.

Es troba inclosa a l'Inventari d’Espais d’Interès Geològic de Catalunya (Geòtop 215).

Fotografies 1 i 2 extretes de l’Arxiu Municipal de Tavertet.

Es coneixia, des d’antic, una petita esquerda anomenada “forat del vent”, de la que sortia aire.

La cova va ser descoberta l’any 1979, de forma fortuïta, en el decurs d’unes obres municipals de millora del subministrament d’aigua. Un grup d’espeleòlegs del G.I.E.G de l’A. E. de Granollers, va iniciar les exploracions.

L’any 1984 es van trobar noves galeries, que fan el total dels 4.273 m de la cova.

BORBONET, A.; SANGLAS, J. (1999) Tavertet: el seu terme i els seus noms de lloc. Barcelona: Abadia de Montserrat, p. 112.

CERVELLÓ, J.Mª; FREIXES, A; ICART, J. (1980) “La cova del Serrat del Vent. Introducció a l’estudi d’un sistema càrstic en roques gresoses”. Muntanya, núm. 709. Barcelona: Centre Excursionista de Catalunya, p.156-171.

CERVELLÓ, J.Mª (1980) “Cova del Serrat del Vent”. Espeleòleg, núm. 31. Barcelona: Centre Excursionista de Catalunya, p. 33-37.

ESPELEOINDEX: http://espeleoindex.com

ICART, J. (1989) “La nova galeria de la Cova del Serrat del Vent, Tavertet (Osona)”.

INVENTARI ESPAIS INTERÈS GEOLÒGIC: http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/patrimoni_natural/sistemes_dinformacio/inventari_despais_dinteres_geologic

Espeleòleg, núm. 38. Barcelona: Centre Excursionista de Catalunya, p. 45-47.

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 346.

SANGLAS i PUIGFERRER, J. (1981) “Col·laboracions - El Forat del Vent”. Els Cingles, núm. 7. Tavertet: Amics dels Cingles de Tavertet, p. 11-13.