Cotxeres Aleix Vidal i Quadras

Neoclàssic
    XIX
    Any
    Josep Cros i Juliana (1830-?)
    El Pla Especial obliga al manteniment del volum construït, de les façanes i del pati interior.
    Pla Especial, 105. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62203DF0605N
    Núria Nolasco Azuaga

Edifici construït a tres vents i que disposa d'un únic nivell d'alçat. Consta d'una planta de forma quadrangular, en la que les dependències s'estructuren al voltant d'un pati central. A nivell estilístic, l'obra s'emmarca dins dels paràmetres del neoclassicisme, destacant la seva simetria i l'absència d'ornamentació.
    La façana principal, organitzada en tres cossos, presenta un cert joc volumètric, ja que els cossos laterals estan sensiblement avançats respecte de la zona central. S'identifica un sòcol de carreus de pedra que es perllonga en tota la longitud del frontis i cinc obertures corresponents a una porta, situada al bell mig de la façana, i flanquejada per dues finestres simples i dues de geminades. Els brancals i les llindes són d'obra, aquestes darreres en forma d'arc rebaixat; estan resseguides per unes bandes que sobresurten del plom del mur i arrebossades en una tonalitat més clara que el parament. Les finestres consten en la part superior d'una petita tarja, definida mitjançant un tirant horitzontal que se situa en la línia d'imposta. En el coronament es localitza una cornisa motllurada i la barana del terrat transitable, d'obra i amb el tram central de balustres.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquest edifici disposa del tipus de protecció II. Forma part del Conjunt 2, que inclou dues illes integrades en la seva pràctica totalitat per cinc dels edificis més singular del casc històric de la vila, com el Cau Ferrat i el conjunt de Maricel. El projecte d'obra es conserva a l'Arxiu Municipal Administratiu.

Les cotxeres d'Aleix Vidal i Quadras van ser projectades l'any 1883 per l'arquitecte Josep Cros i Juliana com un annex a l'habitatge del c/ Davallada, on residia aquest reconegut "americano" de la societat sitgetana del segle XIX.
    Aleix Vidal i Quadras (1797-1883) va emigrar a Amèrica als dotze anys, on va realitzar tasques d'importació des de Maracaibo (Veneçuela) i Santiago de Cuba amb la firma "Vidal Hnos", que fundà amb el seu germà Manuel l'any 1821. A l'igual que aquest darrer, va tornar a Sitges el 1850, instal·lant-se definitivament a la casa del c/ Davallada. També va promoure la construcció de la masia Can Pere Pau, finalitzada l'any 1860.
    L'autor del projecte de l'edifici, Josep Cros i Juliana (1830-?), és fill de Francesc Cros i Masó (1810-1869) qui ostenta l'autoria de la residència d'Aleix Vidal i Quadras situada al c/ Davallada. Ambdós tenen formació de mestres d'obres i entre les seves obres destaca la participació en l'aixecament de l'església parroquial de Sitges (1854-1856) i la realització de l'ermita de Sant Sebastià.

COLL, I. (2001) "Arquitectura de Sitges. 1800-1930". Sitges
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)